Riksdagsvalet i Sverige 2018

Næsten alt
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Jensth
Geografisk sted: 2400

Riksdagsvalet i Sverige 2018

#1 Indlæg af Jensth » 08 sep 2018 08:04

Jeg tror Sverigedemokraterne får 25% af stemmerne i morgen. Når Annie Lööf banker i bordet og udskammer SD under partileder debatten, så smider hun stemmer direkte i Åkessons hat. Endnu mere grelt er det at SVT også lige føler sig nødsaget til at tage afstand efterfølgende.

Det er underligt at de gamle partier ikke har lært lektien fra Danmark. Sverigedemokraterne har tydeligvis studeret DF's retorik. For tiden er det eneste som reelt får populistiske partiers popularitet til at falde, når andre partier overtager deres holdninger i en lidt mere udglattet form, eller når de får magt og siden ikke kan levere på deres løfter.

[rettet og delt af red.]

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

Re: TN 2018 - Hundens år

#2 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 08 sep 2018 08:23

I hele den her valgkamp har jeg stort set ikke hørt et medlem af SD sige noget, der ikke lød som mere eller mindre middle of the road-fornuft. Hvis jeg ikke havde fået det hele iscenesat som del af det svenske drama - hvis jeg bare havde hørt de udtalelser, jeg har hørt, helt isoleret fra "Sverige" - så tror jeg ikke, jeg ville have studset over en eneste af dem. Flere af udmeldingerne ville jeg have været uenig i, eksempelvis den med at samle indvandrerbørn, der er dårlige til svensk i deres egne skoler, men jeg ville ikke have tænkt, at nogen af synspunkterne på nogen måde var beyond the pale. Og alle SD-politikere jeg har set - senest i Debatten med Clement fra i torsdags - har virket ganske sympatiske (det gælder for øvrigt også Jimmie), en del mere sympatiske end tilsvarende DF'ere.

For øvrigt også tendentiøse gengivelser af, hvad han sagde i debatten i går, eksempelvis når Politiken i deres overskrift isolerer det til "Indvandrere passer ikke ind i Sverige".
Her er hele konteksten: https://twitter.com/MickeK69/status/1038158002791043072
Jeg tager tit fejl, men jeg tror jeg tager lidt mindre fejl end de fleste andre herinde, fordi jeg er grundig.

Brugeravatar
Jensth
Geografisk sted: 2400

#3 Indlæg af Jensth » 08 sep 2018 14:22

Lige præcis. Berøringsangsten med integrationsproblematikker er den store fede, selvlysende elefant som ingen i de gamle partier kan få øje på. Hunden står og pisser på gulvtæppet, men politikerne vil ikke vedkende sig at alt ikke er stuerent i folkhemmet. Jeg kan anbefale folk at lytte til 24/7-udsendelsen 55 minutter fra 30/8. En betragtelig andel af velintegrerede 2. Generationsindvandrere stemmer på SD, fordi de selv ser problemet. Til syvende og sidst foretrækker folk at bo ved siden af folk med samme kultur og baggrund som dem selv, og det gælder både den etniske befolkning og invandrere. I Sverige såvel som i Danmark flytter alle de mangfoldighedsælskende politisk korrekte mennesker væk fra områder med mange indvandrere, for at få deres børn i de bedste skoler. Så længe folk ikke vil indse hykleriet, og tillade ukontrolleret tilstrømning til landet, så vil splittelsen kun blive værre.

Iøvrigt ulækkert hvordan journalister hele tiden forsøger at frame Åkesson. I stedet for at stille et åbent spørgsmål om hans holdning, så spørger de; Hvad fik dig til at stille op for SD, et parti som udspringer af en nazistisk bevægelse. Manden kom fra de konservative på et tidspunkt hvor partiet allerede havde været igennem en modereringsprocess, hvor de endte som et nationalkonservativt parti ala DF.

Brugeravatar
nap nap.

#4 Indlæg af nap nap. » 08 sep 2018 16:14

Det virker også som et åbenlyst selvmål, når 250 svenske kulturspidser skriver under på et debatindlæg med titlen "Vad som helst men aldrig SD." Målet kan jo selvfølgelig være at pudse glorien...
Senest rettet af nap nap. 08 sep 2018 17:36, rettet i alt 1 gang.
Forestil dig et kunstværk skabt af Per Arnoldi med musik af Niels Lan Doky.

Brugeravatar
Antimatter

#5 Indlæg af Antimatter » 08 sep 2018 17:13

De burde have lært af Danmark. Foreninger som Danmarks Løver ( :lol: ) endte kun med at gøre sig selv til grin, når de virker som om en selvgod elite der fortæller de jævne folk hvad de skal tænke. Jeg kan ikke genkalde en eneste af den slags holdningskampagner i dansk kontekst der fremmede bidragsydernes sag.
Glaucoma, iritis, cataract, crystallised cataract, a nebula in the pupil, conjunctivitis, torn retina, blood accumulation and abscesses

Brugeravatar
Forstoppelse

#6 Indlæg af Forstoppelse » 08 sep 2018 17:44

Det er ikke så ofte, jeg skriver her længere, men jeg synes det er ærgerligt, når et ellers så kritisk indstillet sted som Svingninger forfalder til grundlæggende set at følge mediestemninger uden at holde det op på fakta.

Det undrer mig fx, at I her ovenover vil bedømme politikere på deres retorik eller om de lyder "sympatiske", i stedet for hvad de rent faktisk gør. På den måde er I jo ikke bedre end dem, der kun snakker om at vi skal holde "tonen" i debatten, uden at se på hvad der rent faktisk foregår i samfundet.

Lad os kigge på politikken i stedet. Hvis Danmark havde været mere som Sverige i behandlingen af Dansk Folkeparti, så havde 1) Danmark næppe lige så let (hvis overhovedet) gået med i Irak-krigen, 2) ikke fattiggjort flygtninge siden 2001, 3) stadig taget kvoteflygtninge, 4) ikke haft et burkaforbud (blandt andre sindssyge forslag), 5) reddet mange flere mennesker. Dertil kommer, at det næppe i samme grad havde været så let at indespærre flygtninge indefinitely, som Danmark gør nu. Udvisningsprocessen havde sikkert stadig været lige så forfærdelig, med folk udvist til vilkårlig tortur og/eller død. Men det store højreskred i dansk politik var ikke sket. Dansk Folkeparti er blevet gjort stuerene, selvom deres politik dræber eller forarmer mennesker. Og deres politik er ca. 75% af danske partiers politik. Prøv at sammenligne det med Sverige over de sidste 15 år.

Hvis vi rent faktisk tæller de mange flere flygtninge, som Sverige unægteligt har hjulpet til et bedre liv (eller til et liv overhovedet), eller de mennesker som Sverige IKKE har dræbt, fx i Irak, så er det tydeligt, at Sveriges måde at håndtere Sverigedemokretarna er langt bedre end Danmarks pendant ift. DF. Det burde simpelthen ikke kunne diskuteres, men det kan det, fordi folks kritiske sans åbenbart bliver blokeret, når det handler om Sverige. At Sveriges måde at håndtere Sverigedemokraterna på så kunne være BEDRE, det er sikkert også meget muligt.

I skylder også et svar på, hvad det er, man ikke må diskutere i Sverige. Sverigedemokraterna brød igennem for snart ti år siden, og i al den tid har vi snakket om indvandring og Sverige. Så er det klart, at der er noget officiel statistik, hvor man ikke har villet måle på folks ophav. Og det er selvfølgelig dumt. Men udover det står I (og Jonatan Spang og nærmest hele mediemøllen) med en bevisbyrde for, som ingen indtil videre har gidet løfte - simpelthen fordi det er blevet en godtaget sandhed, at Sverige er politisk korrekte og ikke har nogen debat.

Brugeravatar
Antimatter

#7 Indlæg af Antimatter » 08 sep 2018 18:35

Ja, det var en af højrefløjens grundfortællinger at den KVÆLENDE POLITISKE KORREKTHED undertrykte den fri debat i Danmark indtil den blev bragt tilbage fra de døde af Dansk Folkeparti :lol: Mange herinde er tydeligvis enige. Jeg har ikke set noget der tyder på at debatten er så undertrykt i Sverige, men det er tydeligvis en del af den pakke mange højreorienterede i Danmark abonnerer på. Jeg forstår godt at højreorienterede i Danmark får fråde om munden når man snakker om Sverige, for et velfungerende Sverige truer deres ide om at den stramme udlændingepolitik Danmark fører er den eneste fornuftige. Tænk hvis den svenske model var viabel, så skulle vi pludselig til at forholde os kritisk til den konsensus der har været om udlændingepolitikken siden begyndelsen af nullerne :o Blandt alle større partier har det fået karakter af en nødvendighedens politik som man ikke behøver at forsvare. Og derfor skal alle problemer med den svenske model blæses op til enorm størrelse. / #Teamjensen
Senest rettet af Antimatter 08 sep 2018 19:14, rettet i alt 1 gang.
Glaucoma, iritis, cataract, crystallised cataract, a nebula in the pupil, conjunctivitis, torn retina, blood accumulation and abscesses

Brugeravatar
eini

#8 Indlæg af eini » 08 sep 2018 19:08

Jeg har selv været tilbøjelig til at købe fortællingen om Sverige som et land der skaber problemerne for sig selv ved at være så politisk korrekt, med den begrundelse at man, når man udgrænser alt det dårlige i stedet for at forholde sig til det i samtalen, kan skabe en trykkoger-situation. Jeg er mere og mere i tvivl. Det ser ud til at Danmark og Sverige ender præcis samme sted, vi har bare taget lidt forskellige veje derhen. Men spørgsmålet er, om Sveriges venstrefløj på længere sigt har et større modstandspotentiale end den danske, fordi de har bevaret deres værdighed og ikke har ladet sig ydmyge i nedsat tempo, sådan som den danske har.

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#9 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 08 sep 2018 19:25

OK, det virker på mig komplet vanvittigt, at man kan mene, at det går bedre med indvandringen i Sverige end i Danmark, og at SD er blevet håndteret bedre end DF. Jeg synes, det er en stærk bedrift, at DF er blevet normaliserede i DK, og at Danmark eksempelvis stadig har et velfungerende socialdemokrati, som jo ellers er en presset størrelse i mange andre lande i Europa. Jeg er da fuldkommen ligeglad med, hvad de andre partiers frontfigurer siger om Jimmie og SD, jeg reagerer på det demokratisk enormt betimelige i, at en public service TV-station tager politisk side i en valgkamp. Det kan ikke være andet end fuldkommen vanvittigt.

Jeg tror ikke Danmark havde taget kvoteflygtningen uanset hvad. Det har jo noget at gøre med, at asylsystemet ikke fungerer. Sverige har jo i noget tid været i gang med de samme restriktioner som alle andre, de har bare været meget længere om det. Proppen skal jo med nødvendighed sættes i på et eller andet tidspunkt. Og på præcis samme måde bliver det svenske højreskred jo bare voldsommere og voldsommere, jo længere man udskyder det, og jo mere man bandlyser SD.

Det kan godt være, Sverige ikke har været i Irak, men så er de til gengæld rigtig glade for at handle med våben, og de har blandet andet solgt våben til Saudi Arabien, som så er blevet brugt til at slå en masse mennesker ihjel i Yemen. Bare rolig, det der regnskab skal nok gå op for alle parter i sidste ende, verden er pissesvinsk.

Hvad må man ikke diskutere i Sverige? Uha, hvor skal vi starte. I Debatten i torsdag så vi, at de er kommet et stykke siden den famøse dobbeltdebat om feminisme og indvandring for et par år siden, men man må tilsyneladende stadig ikke diskutere, hvad folks kulturelle baggrund betyder for deres mulighed for at blive integreret. Det hele er blot et spørgsmål om beskæftigelse, måtte man forstå.

Hvis den danske venstrefløj mangler modstanddygtighed er det da udelukkende dens eget ansvar og dens egen skyld. Det er dumt at gøre den til et viljeløst offer for den slemme højrefløj, for hvis den vitterligt var det, ville den jo alligevel ikke være noget som helst værd. Venstrefløjens ekstreme dysfunktionalitet er udelukkende dens eget ansvar, blandt andet fordi den ofte går mere op i "værdighed" end de faktiske forhold i jernindustrien.
Jeg tager tit fejl, men jeg tror jeg tager lidt mindre fejl end de fleste andre herinde, fordi jeg er grundig.

Frk. Larsen
Geografisk sted: Marstal

#10 Indlæg af Frk. Larsen » 08 sep 2018 20:11

Bliver du aldrig træt af at være så kontrær?

Besvar