CDer

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
besked
Forfatter
Brugeravatar
yossarian
Spotify: 113344089
Geografisk sted: fuckin' dobbelt-A
Kontakt:

Re: CDer

#21 Indlæg af yossarian » 16 sep 2018 13:13

Kong Louie skrev:
16 sep 2018 12:50
yossarian skrev:
16 sep 2018 12:20
Det er væsentligt at der findes noget andet end digital streaming, så folk rent faktisk kan eje deres musik og selv disponere over den, og hvis der ikke findes CD'er er den mulighed truet af streaming.
Det tror jeg ikke, der er fremtid i. De unge generationer ser slet ikke musik som noget, man kan have og eje. Det er bare noget man tænder for, lidt ligesom fjernsyn faktisk.
Det ved jeg godt. Unge er idioter.

edit:
rikke p skrev:
16 sep 2018 13:05
tænker du efterspørgelsen på vinyler som samleobjekter bliver mindre som tiden går og de ældre generationer dør?
Næppe, LP-en vil overleve længe som livsstilsmarkør, men det er også vigtigt at folk har mulighed for at eje deres musik digitalt. Hvis alt er streaming har man reelt ingen garanti for at musikken er tilgængelig.
foxtrot skrev:En internetperson, der ikke kan se hvornår man er sarkastisk, er jo bare et fjols man endnu ikke har mødt.

Brugeravatar
rikke p
Geografisk sted: nation of islam
Kontakt:

#22 Indlæg af rikke p » 16 sep 2018 13:38

yossarian skrev:
16 sep 2018 13:13
Hvis alt er streaming har man reelt ingen garanti for at musikken er tilgængelig.
sådan har jeg det osse. bla. derfor samler jeg på musik på fysiske medier, og film for den sags skyld osse.
#flygrl&twrkprncss&rdhd

Brugeravatar
junebug
Geografisk sted: Gamle Tribune

#23 Indlæg af junebug » 28 sep 2018 22:47

Jeg sværger selv til CD'en. De er handy, og knitrer ikke. Jeg er lidt ligeglad med markedsværdien, det er jo selve samlingen af sange som betyder noget - og på den måde er værdien konstant stigende.

Jeg køber stadig de udgivelser jeg gerne vil eje, og det er primært på CD. Jeg kan godt finde på at købe en vinyl udgave en sjælden gang imellem, såfremt der er download-kode eller CD med, men så ser jeg det allerede mere som en investering end et rekreativt objekt. På den måde er CD'en tættere på mit hjerte. Den skal være hårdfør og handy, så man kan tage den med til privatfest i Mørkhøj, på cykel gennem slud og mose, uden at være bekymret for dens "condition".
Også selvom det reelt set ikke har været en nødvendighed de sidste 15 år.

Der er dog et marked for svært opdrivelige udgivelser, ligesom med så mange andre medier.
Jeg har da ihvertfald en lille liste over CD'er jeg gerne vil købe en dag jeg har råd(!) :D
the winners toil with all the answers

O. J. Sampson
Geografisk sted: Rødovre Centrum

#24 Indlæg af O. J. Sampson » 06 okt 2018 00:40

yossarian skrev:
16 sep 2018 13:13
Næppe, LP-en vil overleve længe som livsstilsmarkør

Jeg hørte ellers en podcast hvor en eller anden punk-pladeselskabsmand fortalte at bunden var faldet fuldkommen ud af salget af vinyl sammenlignet med tidligere på grund af streaming. tror godt det kan fortsætte som en niche medie men slet ikke som nu

Brugeravatar
satirejohn
Kontakt:

#25 Indlæg af satirejohn » 06 okt 2018 11:42

Det lader ihvertfald til at folk i undergrunden interesserer sig mindre for at købe plader, i takt med (siger ikke det er på grund af) at reissue/spinning vinyl-segmentet vokser. for 10-15 år siden kunne man godt sælge 500-1000 ex af en undergrunds-punkudgivelse. Idag bliver det meste nok nærmere trykt i 200 ex.

Brugeravatar
gigantic
Geografisk sted: Up in Bryant-Denny / with a couple of fine women / in my Crimson Tide linen

#26 Indlæg af gigantic » 08 okt 2018 08:26

Fed tråd.
Jensth skrev:
11 sep 2018 16:18
Båndfetishismen finder jeg dybt latterligt. Skodformat.
Jeg har aldrig på noget tidspunkt fattet, hvorfor man udgiver noget på bånd. Det man kan indspille på et bånd, kan man vel også indspille digitalt, med mindre man bruger en indbygget mikrofon på sin boombox eller noget, og skal man jo for fanden slet ikke udgive noget.
Da jeg endelig fik en CD-afspiller, så jeg mig aldrig tilbage. Jeg har ikke ET sekund savnet bånd. Bare lige få den krystalklare lyd af ZZ tops største hits købt på blå mandag. Lige skifte omgående mellem numre. Megafedt, mand!
Første CD jeg ejede: Diverse kunstnere lol: Absolute Music 2
Første CD jeg købte: ZZ Top: Greatest Hits
Første CD-single: Offspring: "Self Esteem"

Og nu savner jeg hverken CD eller LP. Streaming is life. Jeg kan godt finde på at sætte en CD på nede i kælderen (hvor de står) for nostalgiens skyld, men det konkurrer overhovedet ikke med lige at køre streaming og bluetooth over bilstereoanlægget. Det er det bedste.
G er et uskyldigt lam der blev lokket i en fælde græder

Brugeravatar
Jallan
Geografisk sted: Fanget i en barometerlomme

#27 Indlæg af Jallan » 08 okt 2018 09:46

Nu er der godt nok også ekstremt langt mellem folk der stadig indspiller på bånd, og dem der gør indspiller vel på spolebånd eller lignende, som jo har en vildt god lyd. De der optager på 8-spors osv forestiller jeg mig gør det, fordi de ikke lige har råd til at købe ordentligt indspilningsudstyr. Et lydkort med gode ADAT convertere, en god mikrofon, en computer der kan køre det, en software tracker, en pre-amp, efterbehandlingsplug-ins. Selv, hvis man hustler sig til alt det der kan lade sig gøre, så er det stadig en rimelig pæn slat penge. Så lyder 8-spors optagelser trods alt mere charmerende end noget der er optaget med en dårlig mikrofon på et dårligt lydkort.

Bortset fra det, så er det måske ikke lige Toppens hits man skal fyre på på bånd. Men hvad er det helt præcis du ikke forstår - hvorfor nogen indspiller på bånd eller hvorfor nogen lytter på bånd?
secondtoughestintheinfant skrev:LANGLEY

Brugeravatar
gigantic
Geografisk sted: Up in Bryant-Denny / with a couple of fine women / in my Crimson Tide linen

#28 Indlæg af gigantic » 08 okt 2018 10:40

Jallan skrev:
08 okt 2018 09:46
Nu er der godt nok også ekstremt langt mellem folk der stadig indspiller på bånd, og dem der gør indspiller vel på spolebånd eller lignende, som jo har en vildt god lyd. De der optager på 8-spors osv forestiller jeg mig gør det, fordi de ikke lige har råd til at købe ordentligt indspilningsudstyr. Et lydkort med gode ADAT convertere, en god mikrofon, en computer der kan køre det, en software tracker, en pre-amp, efterbehandlingsplug-ins. Selv, hvis man hustler sig til alt det der kan lade sig gøre, så er det stadig en rimelig pæn slat penge. Så lyder 8-spors optagelser trods alt mere charmerende end noget der er optaget med en dårlig mikrofon på et dårligt lydkort.

Bortset fra det, så er det måske ikke lige Toppens hits man skal fyre på på bånd. Men hvad er det helt præcis du ikke forstår - hvorfor nogen indspiller på bånd eller hvorfor nogen lytter på bånd?
Jeg ved ikke, om jeg ikke forstår det. I sidste ende handler bånd vel mere om æstetik end om noget andet. Vil en billig båndindspilning ikke lyde ligeså elendigt som en billig digital-indspilning? En mikrofon ind i et billigt eller ulovligt downloaded program, og så er du vel ligeså kørende som med bånd? Det udstyr, du taler om er vel for at det skal lyde godt, og det kan et bånd vel også til en vis grænse, hvis man bruger pengene dér. Er der reelt stor forskel på en cheap ass båndindspilning og en ditto digital? Handler det ikke om, at visse subkulturer foretrækker æstetikken ved bånd?
Og jeg forstår selvfølgelig godt, man kan lade æsteikken regere over lydkvalitet. Det er bare meget langt fra mine egne prioriteringer i den forbindelse.
G er et uskyldigt lam der blev lokket i en fælde græder

Brugeravatar
Jallan
Geografisk sted: Fanget i en barometerlomme

#29 Indlæg af Jallan » 08 okt 2018 11:12

Selvfølgelig er det æstetik, men den måde analoge medier forvrænger lyd på er bare federe at høre på, fordi den er mere naturlig. I mit arbejde med musikproduktion må jeg i hvert fald bare sige, at min oplevelse er at lydoptagelser lavet på dårlige convertere simpelthen bare er ufatteligt uskønne. Det har en helt anden grimhed, som jeg faktisk ikke rigtig synes kan kaldes æstetik, men som bare er 'dårligt'.
secondtoughestintheinfant skrev:LANGLEY

Brugeravatar
junebug
Geografisk sted: Gamle Tribune

#30 Indlæg af junebug » 21 okt 2018 04:08

gigantic skrev:
08 okt 2018 08:26
Fed tråd.
Jensth skrev:
11 sep 2018 16:18
Båndfetishismen finder jeg dybt latterligt. Skodformat.
Jeg har aldrig på noget tidspunkt fattet, hvorfor man udgiver noget på bånd. Det man kan indspille på et bånd, kan man vel også indspille digitalt, med mindre man bruger en indbygget mikrofon på sin boombox eller noget, og skal man jo for fanden slet ikke udgive noget.
Da jeg endelig fik en CD-afspiller, så jeg mig aldrig tilbage. Jeg har ikke ET sekund savnet bånd. Bare lige få den krystalklare lyd af ZZ tops største hits købt på blå mandag. Lige skifte omgående mellem numre. Megafedt, mand!
Første CD jeg ejede: Diverse kunstnere lol: Absolute Music 2
Første CD jeg købte: ZZ Top: Greatest Hits
Første CD-single: Offspring: "Self Esteem"

Og nu savner jeg hverken CD eller LP. Streaming is life. Jeg kan godt finde på at sætte en CD på nede i kælderen (hvor de står) for nostalgiens skyld, men det konkurrer overhovedet ikke med lige at køre streaming og bluetooth over bilstereoanlægget. Det er det bedste.
Jeg er faktisk selv ved at udgive et bånd sammen med en anden artist. Lige om lidt. 100 eksemplarer.
Vi kan bare selv godt lide bånd. Det er vel derfor man vælger det? Helst ville jeg gerne udgive en rigtig compact disc. 8)
For what it's worth, så udgiver vi på kasettebånd fordi ALT andet vi har udgivet er tilgængeligt digitalt. Og det skulle være noget andet denne gang.
Jeg tænker at der er mange andre der også vælger et så old school format nærmest i protest mod digitalisering. Jeg kan sagtens tage fejl, det gør jeg ofte. Hehe.
the winners toil with all the answers

Besvar