Folketingsvalg 2019

Næsten alt
Besvar

Hvad vil du stemme?

Socialdemokratiet
9
13%
Radikale
5
7%
Konservative
1
1%
Nye Borgerlige
6
9%
SF
4
6%
Liberal Alliance
2
3%
Kristdemokraterne eller CD
1
1%
DF
0
Ingen stemmer
Venstre
1
1%
Enhedslisten
31
44%
Alternativet
2
3%
Blankt
4
6%
Krussedulle
0
Ingen stemmer
Sofa
4
6%

Afgivne stemmer: 70

besked
Forfatter
Brugeravatar
gigantic
Geografisk sted: Up in Bryant-Denny / with a couple of fine women / in my Crimson Tide linen

Re: Folketingsvalg 2019

#91 Indlæg af gigantic » 12 okt 2018 11:17

leapfrog skrev:
12 okt 2018 11:04
gigantic skrev:
12 okt 2018 06:00
Selvfølgelig er der ikke blind tillid til sundhedsvæsenet og lægelige vurderinger. De viser jo på daglig basis, at der ingen grund er til at have det. Nederen for den enkelte læge, der er kompetent, men jo ikke underligt i det store billede.
På daglig basis? Altså i dit nyhedsfeed? Der er ingen der taler om blind tillid, men jeg taler om en udbredt mistillid til lægefaget og en ignorance overfor bedre vidende. Og du får det jo eksemplificeret på bedste vis. Læger er, som alle andre faggrupper, ikke hængt op på at skulle udføre deres arbejde hundredeprocent fejlfrit. Fejlbarlighed er en indkodet del af alle fag. Også lægefaget. Der er ingen tvivl om, at lægerne er mere presset i dag, end de har været i firserne og halvfemserne, men der er ingen statistikker der siger at læger laver flere fejl (det statistiske grundlag er dog svagt. Noget man burde arbejde på at udvikle mere). Til gengæld ved man, at der er flere og flere patienter der indberetter og klager over læger. Og det hænger sammen med udviklingen i patientkulturen og særligt den måde patienter finder viden og organiserer sig på i onlinefællesskaber, hvor man kan dele oplevelser, sorg og ulykker fra sundhedsvæsnet.
Og det er en god ting, ikke? At folk, der modtager dårlig behandling, klager er jo en mulighed for at forbedre sig fra sundhedsvæsenets side. Det er vel ikke skidt, at patienterne googler og sætter sig ind i deres egen tilstand. Det er kun et problem for lægerne, hvis de ikke selv ved det samme, som en patient kan google sig til.
Daglig basis er baseret på, hvor mange historier, jeg har hørt fra nære bekendtskaber, oplevet på mig selv og mine nærmeste og læst om i medierne (jeg får ikke de der sygehistorier i mit Facebook-feed), og så en opskalering til hele befolkingen, og så skulle det nok snarere hedde timebasis eller værre, men i hvert fald daglig basis.
Om det er værre eller bedre end tidligere er egentlig irrelevant, hvis det ikke er godt nok.

Brugeravatar
leapfrog
Geografisk sted: på bunden af øresund

#92 Indlæg af leapfrog » 12 okt 2018 11:21

gigantic skrev:
12 okt 2018 11:17
leapfrog skrev:
gigantic skrev:
Selvfølgelig er der ikke blind tillid til sundhedsvæsenet og lægelige vurderinger. De viser jo på daglig basis, at der ingen grund er til at have det. Nederen for den enkelte læge, der er kompetent, men jo ikke underligt i det store billede.
På daglig basis? Altså i dit nyhedsfeed? Der er ingen der taler om blind tillid, men jeg taler om en udbredt mistillid til lægefaget og en ignorance overfor bedre vidende. Og du får det jo eksemplificeret på bedste vis. Læger er, som alle andre faggrupper, ikke hængt op på at skulle udføre deres arbejde hundredeprocent fejlfrit. Fejlbarlighed er en indkodet del af alle fag. Også lægefaget. Der er ingen tvivl om, at lægerne er mere presset i dag, end de har været i firserne og halvfemserne, men der er ingen statistikker der siger at læger laver flere fejl (det statistiske grundlag er dog svagt. Noget man burde arbejde på at udvikle mere). Til gengæld ved man, at der er flere og flere patienter der indberetter og klager over læger. Og det hænger sammen med udviklingen i patientkulturen og særligt den måde patienter finder viden og organiserer sig på i onlinefællesskaber, hvor man kan dele oplevelser, sorg og ulykker fra sundhedsvæsnet.
Og det er en god ting, ikke? At folk, der modtager dårlig behandling, klager er jo en mulighed for at forbedre sig fra sundhedsvæsenets side. Det er vel ikke skidt, at patienterne googler og sætter sig ind i deres egen tilstand. Det er kun et problem for lægerne, hvis de ikke selv ved det samme, som en patient kan google sig til.
Daglig basis er baseret på, hvor mange historier, jeg har hørt fra nære bekendtskaber, oplevet på mig selv og mine nærmeste og læst om i medierne (jeg får ikke de der sygehistorier i mit Facebook-feed), og så en opskalering til hele befolkingen, og så skulle det nok snarere hedde timebasis eller værre, men i hvert fald daglig basis.
Om det er værre eller bedre end tidligere er egentlig irrelevant, hvis det ikke er godt nok.
Nej, det er ikke utvetydigt en god ting og anekdotisk bevisførelse - som du benytter her - er jo helt håbløs. Min fornemmelse er, at der florerer en overdimensioneret uretfærdighedsfølelse i mange patientgrupper (det er en holdning, ikke fakta) og nej, patienter er ikke i stand til at sætte sig ind i lægeligt arbejde ved at google sig til viden (det er til gengæld faktuelt). Hvis du mener det sidste, så er du virkelig selv en del af miseren og grundlaget for diskussionen her er nyttesløs.

Brugeravatar
gigantic
Geografisk sted: Up in Bryant-Denny / with a couple of fine women / in my Crimson Tide linen

#93 Indlæg af gigantic » 12 okt 2018 12:24

leapfrog skrev:
12 okt 2018 11:21
gigantic skrev:
leapfrog skrev:
gigantic skrev:
Nej, det er ikke utvetydigt en god ting og anekdotisk bevisførelse - som du benytter her - er jo helt håbløs. Min fornemmelse er, at der florerer en overdimensioneret uretfærdighedsfølelse i mange patientgrupper (det er en holdning, ikke fakta) og nej, patienter er ikke i stand til at sætte sig ind i lægeligt arbejde ved at google sig til viden (det er til gengæld faktuelt). Hvis du mener det sidste, så er du virkelig selv en del af miseren og grundlaget for diskussionen her er nyttesløs.
Du lyder næsten biased, men det kan vel ikke være tilfældet. Jeg tænker nu nok, det er en god idé, at man kan finde information på egen hånd. Hvis lægen bliver så udfordret af en lægmandsgoogling, så skal lægen måske reflektere lidt over egen faglighed.
Hvis min "bevisførelse" ikke rækker, så lad mig spørge dig, hvor stor en procentdel af patienter, det er acceptabelt får dårlig behandling. Og hvor stor en procentdel man må fejlbehandles, uden at det påvirker din nuværende subjektive klassificering af sundhedsvæsenet som værende "ekstremt effektivt". Det er svært at sætte tal på, men min opfattelse er, at begge tal skal betydeligt tættere på nul, end de er, og du synes så, de er tilstrækkeligt tæt på nul.

Brugeravatar
leapfrog
Geografisk sted: på bunden af øresund

#94 Indlæg af leapfrog » 12 okt 2018 12:38

gigantic skrev:
12 okt 2018 12:24
leapfrog skrev:
12 okt 2018 11:21
gigantic skrev:
leapfrog skrev:
gigantic skrev:
Du lyder næsten biased, men det kan vel ikke være tilfældet. Jeg tænker nu nok, det er en god idé, at man kan finde information på egen hånd. Hvis lægen bliver så udfordret af en lægmandsgoogling, så skal lægen måske reflektere lidt over egen faglighed.
Hvis min "bevisførelse" ikke rækker, så lad mig spørge dig, hvor stor en procentdel af patienter, det er acceptabelt får dårlig behandling. Og hvor stor en procentdel man må fejlbehandles, uden at det påvirker din nuværende subjektive klassificering af sundhedsvæsenet som værende "ekstremt effektivt". Det er svært at sætte tal på, men min opfattelse er, at begge tal skal betydeligt tættere på nul, end de er, og du synes så, de er tilstrækkeligt tæt på nul.
Googling kan bestemt være et gode, men som med de fleste andre digitale muligheder så bruger vi dem ikke godt nok i øjeblikket. Jeg skal ikke gøre mig klog på fejlbehandlingsprocenter, men mit syn på effektiviteten er målt i en historisk og international kontekst. Her er Danmark trods alt stadig i den bedre ende i forhold til de analyser jeg har kigget på. Jeg er helt sikkert biased i privaten, men jeg tilstræber altid et nøgternt syn på de her ting, når jeg skal lave mine egne analyser.

Brugeravatar
Ungfugl
Geografisk sted: Sdr. Bjert

#95 Indlæg af Ungfugl » 13 okt 2018 07:48

Lang skrev:
11 okt 2018 13:00
@Ungfugl
Det er åbenlyst dig, halvdelen af Listen og de især de Radiale der er helt ”syge” at høre i forhold til indvandrere. Åbenbart helt ligeglade med at mange indvandrerkvinder er en slags slaver af deres familier, helt bedøvende med at kriminaliteten er grotekst høj blandt de unge mænd og helt oppe i elfenbenstårnet over langt,at de fleste danskere oplever det som vanvittigt uretfærdigt at folk der ikke har ydet til fælleskabet bare skal have samme rettigheder som andre borgere. OG som ovenikøbet var manges vedkommende er imod helt grundlæggende demokratiske værdier og her synes du bare man skal lade stå til? Det er jo helt åndssvagt. ISÆR når man tænker hvor reaktionære værdier mange indvandrere har og som man i øvrigt bekæmper når det er hvide mænd. Men ligeså snart det er brune mænd så det ih og åh og det er synd for dem. Det ikke bare hykleri. Det er nærmest ondskab.

Og nu vi er ved dumheden: Hvis du går op i klimaet er det dummeste du kan gøre da at stemme på Listen. Listen vil ud af EU. EU er det ENESTE område i verden hvor reduktion af klimagasser er LOV, EU spillede en hovedrolle i Parisaftale og er langt det bedste instrument vi overhovedet har for at gøre noget NU NU NU. EU er det eneste instrument vi har til sikre tilbagegangen af arter med 2020 målene, EU er det eneste regulering vi har til at stoppe import af tropisk træ OG SÅ VIDERE. Men her Listen bare sådan: "Næhh lad hele lortet brænde så laver vi NYT Eu om 30 år" Men hvor er klimaet og biodiversiteten så? Helt typisk eksempel på den totalt uansvarlighed der ligger dybt i listen og et storartet eksempel på politik-som-samvittigheds totale blindgyde.
Meget Lang'sk at skrive så langt et svar til et indlæg, han kun har læst en brøkdel af. Der er da i hvert fald tre af mine pointer, du enten ikke har opsnappet eller ignorerer: 1. at jeg synes, tanken om, at man skal være 100 procent enig med et parti for at stemme på dem, er latterlig. 2. at ELs ståsted ift. EU er bedaget. 3. at jeg var nærmest helt enig i Seconds indlæg om integrationen/indvandrere.

Det er da klart, man kan rykke langt stærkere på klima, hvis man kan lave aftaler, hvor Tyskland, Frankrig osv. er med. Det så man fx med REACH-aftalen, som fisseøjnesocialdemokraten vist var en stor drivkraft på. Men det er da et ret ubegrundet postulat at sige, det er dumt at stemme på EL, hvis man går op i klima, fordi de vil ud af EU. Dels tror jeg ikke, de hive Danmark ud af EU, hvis de kom til magten, dels tror jeg også, de ville lave nogle meget mere seriøse initiativer ift. klimaet, end vi ser fra den nuværende regering og også en potentiel socialdemokratisk regering.
Venstrefløjen har været for ringe til at italesætte problemerne, som invandring medfører. Især indvandring fra Mellemøsten. Og det er ret mærkeligt, for det ligger for mig at se ellers lige til højrebenet for venstreorienterede at tage fat i den problematik: altså som klassisk venstreorienteret er religionskritik noget af det vigtigste overhovedet, man har kunnet det med alle andre religioner, bare ikke den værste af alle sammen åbenbart. For mig at se er Islam totalt middelalderlig på stort set alle parametre og er det i hvert fald på nogle af de for mig vigtigste områder, som kønsroller og ligestilling, personlig frihed osv. Det synes jeg egentlig, fremgik ret tydeligt at mit indlæg og flere tidligere af mine indlæg, hvor jeg har skrevet om, hvordan mine rejser i Mellemøsten, ophold i Tyrkiet osv. har kalibreret mit ståsted ift. det punkt. Jeg synes ikke, det diskvalificerer mig fra at stemme EL.

Brugeravatar
Piverenseren
Geografisk sted: Ved siden af mig selv

#96 Indlæg af Piverenseren » 15 okt 2018 21:50

secondtoughestintheinfant skrev:
12 okt 2018 00:16
Det, jeg mener, hvis du skulle være så tungnem, er, at så længe, der ikke er noget, der fungerer, så er der åbent for alle mulige diskurser fra både højre og venstre. Og et af problemerne har tydeligvis været, at man ikke har stillet kontante nok krav oprindeligt, og at man i stedet har parkeret folk på overførsel. Det satte barren ufatteligt lavt, og siden har venstrefløjen været enormt dårlige til at komme med bud på integration, der rent faktisk integrerede folk.
Jeg synes, at der er en tendens mod at mene, at venstrefløjen ikke har lært noget af deres pacificerende integrationspolitik fra 90'erne, hvilket ovenstående udsagn også kan være et vidnesbyrd om. Hvis jeg altså tolker din sidste sætning korrekt, skriver du det som om, at venstrefløjen i modsætning til højrefløjen kommer med enormt dårlige bud på en integration, der virker. Svarer det ikke til, at jeg skriver, at højrefløjen ikke har lært noget siden Tamilsagen?
Faunapassage

Brugeravatar
phisteria

#97 Indlæg af phisteria » 16 okt 2018 15:49

Jeg tænker det er det helt rigtige tidspunkt til den her :

Så stik nu bare hinanden en krammer, og #freeNiko
Senest rettet af phisteria 16 okt 2018 19:39, rettet i alt 1 gang.
Jeg har ikke valgt transmission fra.

Brugeravatar
eini

#98 Indlæg af eini » 16 okt 2018 16:18

:shock:
"Hvis musikken afspejler tiden vi lever i, må det eddermamen være trist at være ung i dag. For det lyder som om man sidder som en mumie inde på sit børneværelse og der står en ude på gangen og råber ind til dig, ikke et party råb, men i en tone der er lige så trist som dit eget liv."

Brugeravatar
Antimatter

#99 Indlæg af Antimatter » 16 okt 2018 16:33

Får sådan lyst til at melde mig ind i Dansk Folkeparti, når jeg ser den video.
Glaucoma, iritis, cataract, crystallised cataract, a nebula in the pupil, conjunctivitis, torn retina, blood accumulation and abscesses

Brugeravatar
stilhed
Geografisk sted: on a mountain
Kontakt:

#100 Indlæg af stilhed » 16 okt 2018 22:48

det var i 2018, at Lang skrev:Det er åbenlyst dig, halvdelen af Listen og de især de Radiale der er helt ”syge” at høre i forhold til indvandrere. Åbenbart helt ligeglade med at mange indvandrerkvinder er en slags slaver af deres familier, helt bedøvende med at kriminaliteten er grotekst høj blandt de unge mænd og helt oppe i elfenbenstårnet over langt,at de fleste danskere oplever det som vanvittigt uretfærdigt at folk der ikke har ydet til fælleskabet bare skal have samme rettigheder som andre borgere. OG som ovenikøbet var manges vedkommende er imod helt grundlæggende demokratiske værdier og her synes du bare man skal lade stå til? Det er jo helt åndssvagt. ISÆR når man tænker hvor reaktionære værdier mange indvandrere har og som man i øvrigt bekæmper når det er hvide mænd. Men ligeså snart det er brune mænd så det ih og åh og det er synd for dem. Det ikke bare hykleri. Det er nærmest ondskab.
det var i 2006, at Lang skrev:At det her land er blevet en skamplet på en vestlige civilisation skyldes den uhellige alliance mellem nationalister, libertære og konservative som er forenet i fælles had til alt hvad der [er til venstre] for Gitte Seeberg.
det var i 2006, at Lang skrev:alt imens man ved dygtig spin har mistænkeliggjort al kritik som værende "kulturradikalt godhedspjat" så det her land nu modtager 500 flygninge (!) om året, er på korstog i irak og støtter tortur, og er i realiteten "race adskilt" med skyhøj arbejdesløshed for indvandrere og særlove alt efter etnicitet.
det var i 2007, at Lang skrev:Enhedslisten er et sekulært parti som vil skabe social retfærdighed og som har et demokratisk program som Asmaa går ind for? Hun er da netop ikke medlem af noget parallelsamfund, men deltager mere aktivt i det danske demokrati end de fleste etniske danskere... ... og det lige netpå derfor at det en en god ide med Asmaas kandidatur til enhedslisten som sekulær bevægelse. for derved viser man at
1) Fundamentalisterne tager fejl når de påstår at demokratiet ikke gælder for muslimer og derved bliver det tydeligt for enhver at demokratiet er en ramme hvor der OGSÅ er plads til troende muslimer (eller det er der måske ikke?)
2) At muslimske kvinder selv kan vælge deres liv og gå ind for ligestilling (som AAH gør til fingerspidserne) uden at opgive hele deres kulturelle baggrund
3) At selvom man er undertrykt muslim så behøver man ikke at blive fundamentalist men kan gøre noget mere konstruktivt - såsom at starte pigeklubber eller melde sig ind i et legitimt dansk parti,,
:lol:

der har altid eksisteret et misforhold mellem de små folks kår og den betydning, de tillægger deres egen eksistens

Besvar