LN 2019: Blomstersex og rastlöshed

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
besked
Forfatter
Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: Stanford University

Re: LN 2019: Blomstersex og rastlöshed

#11 Indlæg af Pete Rock » 10 jan 2019 20:29

Fed sviner af Soderbergh filmen fra Mr. Lem:
...to my best knowledge, the book was not dedicated to erotic problems of people in outer space... As Solaris' author I shall allow myself to repeat that I only wanted to create a vision of a human encounter with something that certainly exists, in a mighty manner perhaps, but cannot be reduced to human concepts, ideas or images. This is why the book was entitled "Solaris" and not "Love in Outer Space".
Han havde ikke set den, men det har jeg heller ikke, så det er vel okay.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
Langley
Geografisk sted: Kallipolis

#12 Indlæg af Langley » 10 jan 2019 20:37

Jeg var SÅ skuffet over Tarkovskis film fordi han slet ikke får det med hvordan planetens smukke voldsomme syre formationer måske er en del af dens tænkning? FX evnerne var måske for svage. Har ikke turde at se Soderbergs. Burde jeg?

EDIT: Det erotiske element NEJ TAK.

Vi er iøvtigt totalt middel brow avantgarde da New Yorker netop i denne uge har kanoniseret Lem. Der er meget på listen jeg godt gad at læse. Men det er vel på engelsk så.
Han var Borges fan åbenbart hvilket passer mig virkelig godt da mange af idoler er Borges fans - W.G Sebald, Peter Greenaway og Milo Manara to name a few

The Beautiful Mind-Bending of Stanislaw Lem
https://www.newyorker.com/culture/cultu ... nislaw-lem
We're off to the land of hot middle-aged women.

Syme

#13 Indlæg af Syme » 10 jan 2019 22:42

Afsondring er en sindssyg bog.

Der blev spurgt i forrige tråd, hvor man skal begynde med Hermann Lenz. Jeg har ikke noget endegyldigt svar endnu, men det bliver nok ikke Der Kustscher und der Wappenmaler, som jeg lige har læst. Det er en kortroman, der jf. titel og omtale skal handle om venskabet mellem en kusk og en våbenmaler i begyndelsen af det 20. århundrede. Det passer imidlertid ikke helt, for halvvejs i romanen forsvinder våbenmaleren ud af fortællingen og erstattes af kuskens nevø – en romantiker, der læser Mörike og længes mod Wien, altså tydeligvis en stedfortræder for forfatteren – hvorefter kusk og nevø er meget optagede af at være imod brunskjorterne og sædernes forfald generelt, uden at der sker så meget andet. Lidt en skuffelse, må jeg sige, især når man allerede kender beskrivelsen af nazismen fra andre værker. Nu går jeg i gang med Spiegelhütte og fortsætter så med selvbiografien.

En liste (indtil videre):

1. Neue Zeit
2. Der russische Regenbogen
3. Das doppelte Gesicht
4. Andere Tage
5. Der Kutscher und der Wappenmaler
6. Verlassene Zimmer
7. Der Tintenfisch in der Garage
There the butcher's shop stinks to the leaden sky;
There the fish shop stinks differently, but worse.

Brugeravatar
PeterEllermann
Spotify: 114022072
Geografisk sted: Working class hero.

#14 Indlæg af PeterEllermann » 11 jan 2019 09:33

Billede

Jeg har fået den her #Moppedreng om Churchill.
Er der nogen der kender den?
Og gider man læse den?
1088 sider om fyren... er det mon :? eller 8)
Frugtprovokatøren - - Svingninger 3.0

Norge, Norge, Norge
(Screaming)

Brugeravatar
Frcaheal

#15 Indlæg af Frcaheal » 11 jan 2019 10:35

Jeg har ikke læst den, men det skulle være den ultimative Churchill-biografi, så jeg ville da bare skænke mig et glas Pol Roger og gå igang.
God hvid jul til alle(!)

Brugeravatar
Enola Gay
Geografisk sted: På stenene

#16 Indlæg af Enola Gay » 11 jan 2019 10:48

Er du færdig med Dune, El Mano?
Nietzsche in the sheets, Schopenhauer in the streets.

Brugeravatar
PeterEllermann

#17 Indlæg af PeterEllermann » 11 jan 2019 11:02

Nej jeg har læst de to første bøger.
Amager Dune Bogklub aka "Klitkarlene" mødes på torsdag hos mig, og da skal det omhandle første bind.
Så jeg er foran i bussen med godt udsyn.
Spoiler:
Ikke ligesom kære Paul Muaddib...

Norge, Norge, Norge
(Screaming)

Brugeravatar
PeterEllermann

#18 Indlæg af PeterEllermann » 11 jan 2019 11:05

Frcaheal skrev:
11 jan 2019 10:35
Jeg har ikke læst den, men det skulle være den ultimative Churchill-biografi, så jeg ville da bare skænke mig et glas Pol Roger og gå igang.
True.
Og hvem vil ikke gerne være Den Ultimative Ekspert på et emne?

De to Adolf Hitler #Moppedrenge jeg i tidernes morgen gav Kongen Af Danmark, hold kæææft, det er også et #VÆRK!

Norge, Norge, Norge
(Screaming)

Brugeravatar
Enola Gay
Geografisk sted: På stenene

#19 Indlæg af Enola Gay » 14 jan 2019 09:11

Jeg har endelig læst Hans Henny Jahnns Træskibet færdig. I store træk handler den om besætningen på et stort skib -- med fokus på kaptajnen, hans datter, dennes forlovede og den mystiske supercargo -- der skal fragte en ukendt last til en ukendt destination. Undervejs forsvinder kaptajnens datter, og matroserne begår mytteri. Skibet er fuld af mystiske passager og skjulte rum, der bryder med fysikkens love og uhyggelige, spøgelsesagtige skikkelser, som hjemsøger i periferien. Plottet får man ikke meget ud af at læse efter, men de lange afstikkere i form af metafysiske og eksistentielle overvejelser, mytesprog, logosløse lignelser og smukke passager om ånd og kød, død, kærlighed og forrådnelse bliver siddende i drømme og mareridt.

Jahnns, der i sin samtid var bedst kendt som orgelbygger og restauratør (han stod bl.a. for restaureringen af Schnitgerorgelet i Sankt Jacobi i Hamburg), skrev bogen mellem 1934-47 som første del af trilogien Fluss ohne ufer. Det er ikke helt ved siden af at kalde den for en allegorisk detektivroman eller en blanding af krimi og ekspressionistisk vanvidseksperiment (med tryk på sidste), hvis den skal have en tagline.

Joseph Roths Leviathan og andre fortællinger består af fire noveller, som kan læses i forlængelse af eller som optakt til hovedværket Radetzkymarch -- de tager på samme måde udgangspunkt i det Østrig-Ungarske imperies undergang og den betydningsimplosion, det forevarsler. Novellernes hovedpersoner har alle det til fælles, at de higer efter den personlige undergang -- fra banegårdsforstanderen, der forlader sin familie for at jagte lykken med en russisk grevinde i kølvandet på Første Verdenskrig, til greven, der nægter at acceptere Franz Josefs død, ifører sig sin ritmesteruniform og tilbeder en buste af den gamle kejser, som om den dobbelthovede ørn fortsat regerer over landet, indtil den nyoprettede polske nationalstat får nok.

Roths personskildringer er meget rørende, selv om han som fortæller har en tung hånd -- de lider alle sammen af den samme aftenlandsrastløshed, som den tragiske Trotta i Radetzkymarch gør -- og det hele bliver ligesom lidt mere trist, når man tager Roths egen undergang i betragtning. Manden drak sig ihjel i en alder af 44. I bogens efterord kan man læse, at han kort før sin død var del af et dødfødt kupforsøg arrangeret i Paris, der skulle genindsætte Otto von Habsburg på tronen i Østrig. Et led i planen var, at Otto skulle smules ind i landet i en ligkiste. Det gik selvfølgelig ikke.
Nietzsche in the sheets, Schopenhauer in the streets.

Brugeravatar
leapfrog
Geografisk sted: på bunden af øresund

#20 Indlæg af leapfrog » 16 jan 2019 15:47

Så er der krænkrapport eller i hvert fald krænkpressemeddelelse. Lyder da som om, at der er ok med kød på. Et vue gennem flere årtiers krænk. Jeg glæder mig.

https://www.dr.dk/nyheder/kultur/forfat ... de-adfaerd

Besvar