LN 2019: Blomstersex og rastlöshed

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
æsmet

Re: LN 2019: Blomstersex og rastlöshed

#421 Indlæg af æsmet » 09 nov 2019 03:38

Niarn?

Jeg fik lyst til at finde Sjov i Danmark frem, efter jeg læste det digt med dronningen, fordi jeg tænkte på Schade med en ballon trukket over hovedet. Men Schade er jo en fucking raket til sammenligning. Ikke desto mindre ... er det så langt, jeg vil gå for denne gang.

Bonusinfo: Når man går rundt i genbrugsbutikker i Jylland, er der to bøger, der altid er en mindre stak af. Lars Larsen og Yahya Hassan. Hvis nu nogen skulle være løbet tør. Bøgernes størrelser er også ret ens. Den ene får anmelderne til at huje, den anden får dem til at tuje. Dansk litteratur - fra Lars Larsen til Yahya Hassan. "Jeg kom til verden i 18 lamse", "prut, krudt, smut, dut".
Her står jeg så og kigger på denne fabrik.

Brugeravatar
Sille...sille...

#422 Indlæg af Sille...sille... » 09 nov 2019 09:10

Og så Willy-August Linnemann. Jeg har aldrig været i en genbrugsbutiks boghylder uden at støde på det grønne fembindsværk. Jeg har købt det, men har aldrig helt kunnet komme i gang med det. Er der nogen, der har læst dem og kan sige noget om dem?
whose fool are you?

Brugeravatar
Enola Gay
Geografisk sted: Smeerenburg

#423 Indlæg af Enola Gay » 09 nov 2019 09:17

Jeg er ret vild med Larsen-biblen. Flipper lidt rundt i den, hver gang vi er i kærestens families sommerhus, hvor den er fast inventar, som jeg forestiller mig den er det i mange sommerhuse. Larsen udviklede et mantra, eller et slags slogan til at booste korpsånden i dynastiet, som lyder i retning af kreativitet, kammeratskab og noget om kundepleje, som jeg ikke kan huske præcist, men akronymet, det optræder under, er i hvert fald KKK. Tror faktisk, det er kapiteltitlen. Simpelthen. Lars Larsen, KKK...
Bellum omnium contra omnes

Brugeravatar
æsmet

#424 Indlæg af æsmet » 09 nov 2019 10:24

Sidste kapitel er selvfølgelig et godt tilbud på en gåsedunsdyne, så det er næstsidste kapitel. Nedfældet i et "gåseæg" er KKK, som står for Købmand - Kollega - Korpsånd. Købmand - Kollega - Korpsånd er kapitlets titel.
Her står jeg så og kigger på denne fabrik.

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#425 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 13 nov 2019 09:12

https://www.dr.dk/drtv/se/deadline_-anm ... gte_148921

Yahya Hassan-debat i Deadline med Bukdahl, Mai og Skyum. Skyum er godt nok pissenice, han minder mig om gode gamle dage.
jegharfangetmigenmyg skrev:
29 maj 2019 11:28
Touché.

Brugeravatar
helle b
Geografisk sted: Whiskeytown
Kontakt:

#426 Indlæg af helle b » 13 nov 2019 09:37

Jeg læser "Sportshjerte" af Daniel Dencik og elsker den. Den skal klart på min ønskeliste til jul. På natbordet ligger også "Stræk tiden: Essayes på cykel" af Victor Boy Lindholm, som jeg skal læse bagefter – og "Landevejens galejslaver: En beretning fra Tour de France 1924" af Albert Londres er på vej til mig fra biblioteket. Jeg tror, det bliver godt.
Hør bare her: "12 reportager fra Tour de France anno 1924, hvor reporteren fulgte i kølvandet på rytterne i en sky af alkohol, kokain, søvnløshed, umenneskelige lidelser og rigide løbsregler, der tvang rytterne ud på det muliges overdrev".
Jeg forventer høj intensitet.
Be soft, don't be stern.

Brugeravatar
Sille...sille...

#427 Indlæg af Sille...sille... » 13 nov 2019 19:50

Uh, jeg havde glemt den Londres-bog. Den ønsker jeg mig (desværre er der aldrig nogen, der spørger, hvad jeg ønsker mig).

Hvordan kan det være, du ønsker dig en bog, du har læst? Er det bare for at have den?
whose fool are you?

Brugeravatar
PeterEllermann
Spotify: 114022072
Geografisk sted: Working class hero.

#428 Indlæg af PeterEllermann » 13 nov 2019 20:23

PeterEllermann skrev:
16 okt 2019 16:23
Min #krisis er afblæst efter et dejligt stop hos Amaver Antikvar. Han stak mig Baggesens Labyrinten da jeg sagde jeg kunne lide Woolf, og jeg fik ros for at have fundet LeGuin - "Det er sjældent at man ser noget med hende nogen steder..."
Fandt også Fisker anbefalede Stapledon i en dansk oversættelse fra Science Fiction Cirklen.
Så får jeg også svingertips fra biblo når de kommer, og så er det jul lige om lidt.
På min dejlige ferie har jeg fået læst Labyrinten.
Det må siges at være noget af en gratis omgang, at antikvaren dengang stak mig en bog fra 1792 efter jeg fortalte at jeg elskede Virginia Woolf.
Alle har sikkert læst Labyrinten, men jeg var lidt skuffet over, at der ikke var en rigtig labyrint i den...
I stedet rejser forfatteren meget rundt og oplever ting med sine kammesjukker. Der er temmelig meget druk og sang og ungkarleliv, og der er ufattelig meget Male Gaze.
I det hele taget minder det mig om noget, som man i dag kan læse gratis, let og meget mere aktuelt, nemlig den dejlige blog Rygerkupeen!

Tag en passage som denne:
"Jeg glædede mig inderligt over at have valgt denne flodvej til Mainz; så behagelig også landevejen skal være, havde den dog umuligt så aldeles kunnet adsprede min tungsindighed. Vor smakke blev mig til sidst hele verden - den fremgled som kliden i rummet og livet i tiden, med alle sine folkeslag, pakkenelliker, harlekinader og harpetoner."

Hvor forfatteren får alverden ud af at have rejst med flodbåd i stedet for at køre i hestevogn. Hvem andre end Lassebasse og Baggesen kunne få sådan en færd til at blive en metafor for hele livet og planeten?

Så har jeg også læst Espedals Elsken.
Mest ansporet af, at jeg havde lånt den, og Zissel fra DKR åbenbart er så vild med den at hun har givet ti eksemplarer væk af den i år, fortalte hun i Politiken.
Hvis man var ung og vild og blodig kunne jeg sagtens forestille mig, at den var :crown: nok. En gammel kynist som mig selv fandt den vist bare :| nok.
Alle disse mandlige, nordiske forfattere, med nationalromantikken inde under skjorten og en rem af huden fra Saarikoski.
Så kan de sidde på caféerne og tælle dage og skrive bøger om at sidde på caféerne og tælle dagene...

Nu hjemvendt har jeg kastet mig over Jacob's Værelse.
Frugtprovokatøren.

Brugeravatar
Langley
Geografisk sted: Kallipolis

#429 Indlæg af Langley » 13 nov 2019 20:35

Hvad var det for noget LeGuin ? Jeg har fundet 'Himmelens Drejebænk' og 'Jordhavet' trillogien i den samlede i Krystalgade hvor han har godt greb om den slags. Men jeg gad godt finde '81 oversættelsen af 'Verden er Skov'. Jeg ser dog lige nu at 'Mørkets venstre Hånd' kommer, tilsyneladende nyoversat, til næste år. Hun er en rising star efter sin død?

Brugeravatar
PeterEllermann
Spotify: 114022072
Geografisk sted: Working class hero.

#430 Indlæg af PeterEllermann » 13 nov 2019 20:38

Jamen det var såmænd "Altid Hjem" der lå der på Amager Brogade til trekvart hundrede kroner.
1985 på amerikansk, komponist Todd Barton og tegninger af Margaret Chodos.
På dansk v Karsten Sand Iversen, udgivet på Klim i 1990.

Og UkL har ALDRIG været hottere nu, end efter Olga Ravn begyndte at skrive scifi.
Frugtprovokatøren.

Besvar