2019 Film. I movieboxen sidder

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
jegharfangetmigenmyg
Geografisk sted: Din mor

Re: 2019 Film. I movieboxen sidder

#321 Indlæg af jegharfangetmigenmyg » 16 apr 2019 23:10

Det gør det desværre heller ikke blandt publikum. Jeg kan huske, at jeg engang var på vej ind for at se en 35mm-visning af en film, men rullerne var ikke dukket op med fragtmanden, så man viste en dvd i stedet. Jeg droppede filmen, men blev stående ved skranken, mens billetsælgeren forklarede alle billetkøbere/publikummer, der løste billet, at filmen altså ville blive vist på dvd, ikke "rigtig film". 9 ud af 10 eller 10 ud af 10 var fuldstændig ligeglade, og vidste knap nok, hvad 35mm var. Nederen, men sandt.

Nå, men jeg har fået set Who's Afraid of Virginia Woolf?, som vist nok lå helt i top på en kollektiv Svingninger-liste engang? Svjh. Det er fucking sjovt, for det er jo alle "ER DU BLEVET FULDSTÆNDIG SINDSSYG"-films moder. Den er da ret godt sat sammen, og den har helt sikkert banet stærkt vej for Cassavetes, men det er godt nok også en gang ret overstyret wannabe-Bergman filmet teater med ©Stærkt skuepil. Havde det ikke været for Wexlers fotografering, så havde der godt nok ikke været meget reel film at komme efter. Nu frygter jeg helt et gensyn med The Graduate.

Så så jeg også The Hunchback of Notre Dame for at være lidt topique, og det var desværre en tung ørkenvandring af staveplade-historieundervisning og opstyltet dialog det meste af de to timer frem mod den heldigvis ikoniske slutning. Laughton er selvfølgelig genial som Quasimodo, iscenesættelsen og kulisserne var flotte og fotograferingen overraskende kreativ, men bortset fra det, så har de 80 år ikke været gode mod den. Fik i hvert fald ikke lyst til at dykke længere ned i Dieterles filmografi.
secondtoughestintheinfant skrev:Alt, hvad Myggen skriver, er sandt.

Brugeravatar
jegharfangetmigenmyg

#322 Indlæg af jegharfangetmigenmyg » 17 apr 2019 11:21

Godard har sgu lige været på scenen og modtage en pris. Det gider han vel ca. lige så sjældent som Dylan. Men det giver mening, når man hører, hvad han brugte anledningen til: https://www.indiewire.com/2019/04/jean- ... 202059256/

Brugeravatar
krea
Geografisk sted: Kødbyen, 1978

#323 Indlæg af krea » 17 apr 2019 11:39

jegharfangetmigenmyg skrev:
16 apr 2019 23:10
Nå, men jeg har fået set Who's Afraid of Virginia Woolf?, som vist nok lå helt i top på en kollektiv Svingninger-liste engang? Svjh. Det er fucking sjovt, for det er jo alle "ER DU BLEVET FULDSTÆNDIG SINDSSYG"-films moder. Den er da ret godt sat sammen, og den har helt sikkert banet stærkt vej for Cassavetes, men det er godt nok også en gang ret overstyret wannabe-Bergman filmet teater med ©Stærkt skuepil. Havde det ikke været for Wexlers fotografering, så havde der godt nok ikke været meget reel film at komme efter. Nu frygter jeg helt et gensyn med The Graduate.
Jeg troede det var A Streetcar Named Desire? Den maxer i hvert fald også helt ud med store armbevægelser og følelser og råberi.
En time mere hip end Jon A.

Brugeravatar
jegharfangetmigenmyg

#324 Indlæg af jegharfangetmigenmyg » 17 apr 2019 11:59

Også et godt bud. En af historiens mest overvurderede film. Så vidt jeg husker er det 100 procent filmet teater, nærmest uden nogen som helst form for filmiske virkemidler. Der kunne Woolf trods alt en smule.

Brugeravatar
krea
Geografisk sted: Kødbyen, 1978

#325 Indlæg af krea » 18 apr 2019 10:18

Det er også sådan jeg husker den. Jeg har i hvert fald set Chaplin-film hvor det mindre tydeligt at de var indspillet i en kulisse.
En time mere hip end Jon A.

Brugeravatar
shaken

#326 Indlæg af shaken » 19 apr 2019 14:35

Starla skrev:
14 apr 2019 17:38
shaken skrev:
28 mar 2019 08:51
Derudover drømte jeg en, lad os sige, kærestedrøm om Timothée Chalamet i nat
:lol: I hear ya
shaken skrev:
givetvis fordi jeg så, at de planlægger en Call Me By Your Name - opfølger.
Ja, rygterne svinger lidt frem og tilbage. Hvordan har vi det med en opfølger? Når nu man er ret glad for (læs: totalt besat af og forelsket i) Call Me by Your Name.
Cool, du er på team Chalamet, Starla. Du må da kende til den internet-spøg, hvor man indsætter hans ansigt på klassisk kunst. Der er bestemt noget Michelangelesque over ham imo.

Jeg må gå til bekendelse dog. Har ikke set CMBYN. Jeg har det ligeledes svært med modparten Armie Hammer.
If I've a taste, it's not alone
For the earth and stones,
Rocks, coal, iron, air,
That's my daily fare

Starla
Geografisk sted: København N

#327 Indlæg af Starla » 19 apr 2019 18:43

shaken skrev:

Cool, du er på team Chalamet, Starla. Du må da kende til den internet-spøg, hvor man indsætter hans ansigt på klassisk kunst. Der er bestemt noget Michelangelesque over ham imo.

Jeg må gå til bekendelse dog. Har ikke set CMBYN. Jeg har det ligeledes svært med modparten Armie Hammer.
Det er jeg i den grad. Er helt pjattet med ham og klar til at flytte ind i hans hår nårsomhelst. Kan godt forstå internettets obsession. Også selvom det med kunsten vitterligt er sært. Kan også godt lide, at alle kommenterer "he is so pure, please protect him at all costs. Don't let Hollywood destroy him." :) Håber virkelig også, han vil klare den godt.

Ikke set Call Me by Your Name endnu?! :o I gang hurtigst muligt! Og gør dig den tjeneste at se den i ro og mag og nyd sensualiteten og musikken uden at være for fokuseret på plotfremdrift. Armie Hammer er fin i den, synes jeg. Dynamikken mellem de to, og deres meget forskellige fysik, fungerer godt! Men det er Chalamets film, helt klart. Lad være med at se den sammen med nogen, der bliver let utålmodig eller pinlig berørt. Og så bare vær indstillet på at blive forelsket og heartbroken :)
Senest rettet af Starla 19 apr 2019 18:49, rettet i alt 1 gang.
Government Created Killer Nano Robot Infection

Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: Stanford University

#328 Indlæg af Pete Rock » 19 apr 2019 18:48

jeg synes sgu' også Armie var meget god, men jeg har det heller ikke så svært med ham som mange andre. Filmen som helhed var mesterlig, lidt overfladisk, ja, men duften af frugttræer og hormoner og SOMMER ramte den perfekt. Jeg skal da helt sikkert se I am Love, som anbefalet i en anden tråd.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
jegharfangetmigenmyg

#329 Indlæg af jegharfangetmigenmyg » 19 apr 2019 23:21

Fik set Claire Denis' nye med Robert Pattinson i hovedrollen, High Life. Fedt, at Assayas kører med den ene fra Twilight og Denis nu med den anden. Nå, men shit, hvor er den vild på mange planer. Mest bemærkelsesværdig egentlig, at det er lykkedes hende at lave en 100% Denis-film i en sci-fi-setting. De første 20 minutter bruger hun lige på at introducere filmens dronetempo, så man får mulighed for at sortere sig selv fra, hvis man ikke er til den slags. Derfra er det bare et originalt og stemningsfuldt trip med især en kæmpe WTF-sekvens med Juliette Binoche. Man kan vist bedst kalde det feminist sci-fi. Perspektiverne er helt anderledes end i affald som The Martian, der ellers plotmæssigt ikke er kilometerfjern. Denis laver #film, kan man mærke - og viser, at man ikke behøver et milliardbudget for at lave sci-fi, der ikke ser amatøragtig ud. Slutningen er det mest optur nyere film, jeg har oplevet siden First Reformed. Selv Stuart Staples' (solo, ikke Tindersticks som det jo eller plejer at være hos Denis) elektroniske score er overraskende fed. Har ikke set noget lignende. Måske minder den egentlig lidt om Solaris i sin stil, men helt uden Tarkovskijs lommefilosofiske gokkegokkedialog. Filmen er desuden skudt i old school europæisk filmformat 1.66:1, som jeg ikke kan huske, hvornår jeg sidst har set brugt, og som også gav en anderledes stemning end det sædvanlige cinemascope-show, der køres i sci-fi. Den franske plakat er i øvrigt noget mere sigende end den totalt fail amerikanske.

Billede

Brugeravatar
shaken

#330 Indlæg af shaken » 21 apr 2019 11:53

Starla skrev:
19 apr 2019 18:43
shaken skrev:

Det er jeg i den grad. Er helt pjattet med ham og klar til at flytte ind i hans hår nårsomhelst. Kan godt forstå internettets obsession. Også selvom det med kunsten vitterligt er sært. Kan også godt lide, at alle kommenterer "he is so pure, please protect him at all costs. Don't let Hollywood destroy him." :) Håber virkelig også, han vil klare den godt.

Ikke set Call Me by Your Name endnu?! :o I gang hurtigst muligt! Og gør dig den tjeneste at se den i ro og mag og nyd sensualiteten og musikken uden at være for fokuseret på plotfremdrift. Armie Hammer er fin i den, synes jeg. Dynamikken mellem de to, og deres meget forskellige fysik, fungerer godt! Men det er Chalamets film, helt klart. Lad være med at se den sammen med nogen, der bliver let utålmodig eller pinlig berørt. Og så bare vær indstillet på at blive forelsket og heartbroken :)
Jeg overgav mig. Så den i går i mit eget selskab og ja, må indrømme, at jeg græd den sidste halvdel af filmen igennem, så det var en udrenselse for mig. Jeg har set Io Sono L'Amore og var begejstret. Men hvor er han bare exceptionel Chalamet i Call Me By Your Name. Hammer var også helt rigtig, synes jeg. I det hele taget en sensuel, sansemættet film. Jeg kunne godt lide faderen og den parisiske pige i de sidste sekvenser af filmen. Jeg håber ikke på en opfølger dog, da det ville være unødvendigt efter min mening.
If I've a taste, it's not alone
For the earth and stones,
Rocks, coal, iron, air,
That's my daily fare

Besvar