Drikker nu - 2019

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
andreassyr
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Drikker nu - 2019

#1 Indlæg af andreassyr » 07 apr 2019 12:07

Den første af efterårets 32 flasker æblecider på frugt fra nabolaget. Det er vist en smule for tidligt jeg er gået i den, burde vente til sommer, men der er Flandern rundt, solen skinner og jeg har ingen tømmermænd.

Det er virkelig ikke dårligt. En smule bundfald og restsødmen er måske nok lidt i underkanten ift. hvad man kunne have ønsket - men der er masser af æbleduft og også ganske meget æblesmag. Der har heldigvis også været nok sukker ved påfyldning af flasker, så der er masser af bobler. Det er på mange måder det mest ambitiøse hjemmeproduktions-projekt jeg hidtil har kastet mig ud i og det virker som en straight up succes.

Det er lavet med gær, dvs. uden det første døgns trækketid til pulpen for at hive mest mulig vildgær ud i mosten. Og måske aner man en kende gærsmag. Kan ikke udelukkes at vildgæring er vejen frem på længere sigt, men der kræver mere kontrol, især med hygiejnen. Nogen der har erfaringer med det ene eller det andet?
Spot On

Brugeravatar
mary jane

Re: Drikker nu - 2019

#2 Indlæg af mary jane » 07 apr 2019 20:40

Min far gjorde det samme sidste år, og det smagte fandeme næsten ligesom at være i Normandiet. Han var vist en smule skuffet over den meget røgede aroma, men det var blot mit held. Tror også han bryggede 32 flasker, hvordan kan det være? De er i hvert fald drukket nu.

Har til gengæld købt mig en lille flaske chartreuse.

Besvar