Revolutionsdrømme, politivold og det forestående sammenbrud

Næsten alt
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Kalnæs
Geografisk sted: Amager

Revolutionsdrømme, politivold og det forestående sammenbrud

#1 Indlæg af Kalnæs » 02 maj 2019 23:37

eller Verdensånden kaster med brosten i 2019. I hørte det her først.

Jeg har lige svaret på en besked fra en ven, der har opholdt sig i Kairo siden december. Han spurgte om, hvad det egentlig er, der sker i København lige nu. Så skrev jeg en hel masse og fik det helt noia. Jeg håber, nogen af jer har noget fornuftigt at indvende.
København lige nu... Jeg synes, det er weird.

Der er en mærkelig stemning. Folk mobiliserer sig helt vildt politisk, i hvert fald i de kredse vi to kommer i. Først var anledningen Sjælsmark og Ellebæk, totalt fair og fucking skønt, at folk gør noget ved dét - men så er det lige som om, at den gode energi, der var omkring det projekt, og som dybest set handlede om, at man mishandlede nogen uskyldige børn på en mark uden for Hillerød - rimelig simpelt at forholde sig til - er blevet hijacket af sådan en helt gak venstrefløj, som for mig ikke virker reflekteret eller spor konstruktiv. Det er tildels ham Rasmus Palludan-klovnen, der er ansvarlig for, at folk tager til idiotisk genmæle, tildels er det organisationer som Arbejderen, Revolutionære Antifascister, Antifascistisk Aktion, der opportunistisk glider ind og sørger for at være tilstede og få taletid ved eksempelvis en demonstration mod udrejsecentre, jeg gik med i. Lige pludselig stod de deroppe med mikrofonen på ladvognen og råbte 'one solution: revolution'. Det råbte folk umiddelbart med på med det samme, men for mig virker det bare som en helt tosset og privilegieblind ting at råbe i Danmark - og helt fucked, ubetænksomt og fornærmende, når man står ved siden af flygtninge med dybe ar på krop og sjæl fra rigtige, nødvendige revolutioner. Åh.

At man ikke skal mishandle børn burde for helvede være en af de få ting, man potentielt kunne være fælles om på tværs af ens politiske ståsted i øvrigt, og alt for fucking vigtigt til, at det skal udnyttes til politisk polemik. Ikke desto mindre råber folk jo bare med.

Jeg skred.

Siden har der været et par aktioner, ved Ellebæk og i går i forbindelse med 1. maj, hvor man så vidt jeg kan se har fremprovokeret en voldsom reaktion fra nogen politimænd, dokumenteret den følgende tumult med 500 iPhones, så en masse mennesker kan få en masse likes på instagram-videoer med tekst som ACAB eller VI LEVER I EN POLITISTAT FAT DET NU. Der har helt sikkert været nogen politimænd, som er gået over stregen og skulle have været mere stoiske i nogen mega stressende situationer. Al tumulten har helt sikkert også betydet, at det har været svært at kende skidt fra kanel for de her politimænd, og der er klart nogen demonstranter, der har fået knubs og knippel, som ikke skulle have haft det. Men hvis man render rundt og råber ACAB og demonstrerer sammen med folk, der kalder sig revolutionære, så er det sgu ikke så mærkeligt, at det kan gå galt. Det, der ender på fucking instagram, er bare altid et billede af en ond, sadistisk politimand, og det er med til at polarisere alting yderligere.

Samtidig er det eneste, der kommer i Nyhederne et 3-4 sekunder langt klip af nogen unge mennesker, der råber og skriger og skaber sig og skubber til en mand, som passer sit arbejde. Resultatet er, at alle bliver bekræftet i alt det, de i forvejen synes, og det graver en dyb kløft, hvor der i stedet burde være civil dialog (og fokus på ikke at mishandle børn for pokker).

Normalt har jeg ellers altid sukket efter, at folk skulle engagere sig mere i deres omgivelser, men det her forekommer mig simpelthen så trist og ubrugeligt, det fører ingen vegne, trods mega mega mega gode intentioner. Alle tog det hele mere chill, dengang du boede her, Jacob.

Fuck, jeg ved ikke, hvad jeg skal mene. Men verdens største idiot Rasmus Palludan får et fabelagtigt valg, er jeg bange for.

Bortset fra det har solen skinnet pænt siden påske, og folk er smukke i deres sommerdres. Hvordan opleves verdenssituationen fra Kairo?
Billede
Fra denne artikel på Konfront.dk - "en platform for den udenomsparlamentariske venstrefløj": Politiet amok på fredelig 1. maj demonstration.
Konfront skrev:Med hævede knipler begyndte betjente med kampråb og fråden om munden, at jagte folk op ad Nørrebrogade samt foretage adskillige anholdelser. Det blev hurtig klart at en stor andel af betjentene ikke bar deres lovpligtige identifikationsnumre. Herunder nogle af de mest aggressive betjente, der tydeligvis havde fjernet disse før de trak stavene og gik til angreb.
Jeg kan ikke finde begivenheden dækket andre steder bortset fra et par linjer på Lorry... Er alle politimænd bastarder 4 real? Og hvis det er ens klokkeklare indtryk, burde det første man gjorde så ikke være at søge ind på Politiskolen?

Jeg overvejede forresten, om jeg bare skulle poste ovenstående i den dér tråd om Mayhem og brændende biler, men jeg tænker, at scopet for ovenstående er lidt bredere.

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

Re: Revolutionsdrømme, politivold og det forestående sammenbrud

#2 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 03 maj 2019 07:40

#godetanker og der bør helt klart være basis for en interessant tråd her. Jeg bor på samme breddegrader som din ven, så jeg ved heller ikke noget om, hvad der sker i København, men her på afstand har jeg også været overrasket over, hvor meget den der form for venstrefløj pludselig er sprunget i blomst, og den virker en del mere synlig, end jeg troede, den var. Det sagt forstærkes alle indtryk af den slags jo også af sociale medier og nutidens muligheder for med lethed at hive ting som Konfront ud af røven, hvor man kan skrive om, hvordan politistaten krænker folk fra Nørrebro til “Palæstinas Plads”. På samme måde deler jeg ikke umiddelbart din bekymring for Paludan. Jeg tror ikke, Stram Kurs når over spærregrænsen, og min umiddelbare antagelse er, at det, vi ser nu, primært er let hysteriske efterdønningerne fra Nørrebro-cirkuset for to uger siden. Men igen, jeg kan jo ikke mærke stemningen i byen på samme måde som i andre kan.
Det er helt sikkert enormt trist, hvis gode, legitime sager med bred fundering (som der jo virkelig er mange af i disse tider) udvikler sig til forkælet venstrefløjsretardo.
Jeg tager tit fejl, men jeg tror jeg tager lidt mindre fejl end de fleste andre herinde, fordi jeg er grundig.

Brugeravatar
Jallan
Geografisk sted: Fanget i en barometerlomme

#3 Indlæg af Jallan » 03 maj 2019 07:48

Sjovt, min umiddelbare reaktion er rimelig meget 'what else is new'? Altså, jeg har da flere facebookvenner, som er en del af det der ACAB slæng, og dem betragter jeg ikke som særligt repræsentative for noget som helst. Det er jo det samme hjul der snurrer. Er de mere synlige nu end da Ungeren blev ryddet? Det kommer og går i bølger. Har sgu ved svært ved at svinge mig op til meget mere end et shrug. Mit råd til dig, Kalnæs, er at du måske skal tage en tur ud af byen og/eller møde nogle andre end dem algoritmen præsenterer dig for.

God dag til alle.
Med intens hilsen

Jallan

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#4 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 03 maj 2019 07:50

Tag med Jallan ind og se en Marvel-film og erfar med ro i sindet, at monokulturen lever og har det godt.
Jeg tager tit fejl, men jeg tror jeg tager lidt mindre fejl end de fleste andre herinde, fordi jeg er grundig.

Brugeravatar
Jallan

#5 Indlæg af Jallan » 03 maj 2019 07:52

lol
Med intens hilsen

Jallan

Brugeravatar
Jallan

#6 Indlæg af Jallan » 03 maj 2019 07:53

Du er med på at det er de samme mennesker der kom ud på Mayhem og udøvede selvtægt for en måneds tid siden, der står forest i de demonstrationer der, ikk? :lol:
Med intens hilsen

Jallan

Brugeravatar
Jallan

#7 Indlæg af Jallan » 03 maj 2019 07:54

*DING* — det er jo derfor de er så trætte af politiet. De vil være kalif i stedet for kaliffen.
Med intens hilsen

Jallan

Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: Stanford University

#8 Indlæg af Pete Rock » 03 maj 2019 08:05

Er det ikke meget naturligt når tingene bliver mere og mere pressede, at så får de ekstreme elementer på begge fløje mere indflydelse?
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
Jensth
Geografisk sted: 2400

#9 Indlæg af Jensth » 03 maj 2019 08:19

Uffe Elbæk havde ret, da han for nogle måneder siden talte om højrefascistiske tendenser i samfundet. Hvis hans parti ikke var sådan et rod, så kunne jeg egentlig godt stemme på ham igen.

I meningsmålingen forleden stod Stram Kurs til 2,7% :cry:
Den fylde, der udfylder svingningernes varighed, er væk.

Brugeravatar
Rock Action
Geografisk sted: kbhØ

#10 Indlæg af Rock Action » 03 maj 2019 08:29

Jeg har svært ved at se, at politiet ikke på alle parametre er gået for vidt her. Hvorfor skal sådan en lille demo ‘infiltreres’ af civilbetjente. Er der en eller anden berettiget frygt for terror fra den ekstremistiske venstrefløj? Jeg forstår det ikke.
andersthode skrev: Jeg elsker alt, til og med Rock Action

Besvar