Front 242, 3/10 Amager Bio

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Hansen

Front 242, 3/10 Amager Bio

#1 Indlæg af Hansen » 28 sep 2019 18:12

På torsdag spiller Front 242 i Amager Bio. Jeg ved godt at de ikke er de mest trendy at holde af, men ovre på Club Dark har jeg skrevet lidt om hvorfor jeg skal derind:
Front 242 er et mysterie for mig.
Et mysterie jeg elsker, men har for en gangs skyld svært ved helt at forstå hvorfor. Og det ligger i høj grad i deres mange interne modsætninger. I anledning af deres koncert på torsdag, vil jeg prøve at løbe nogle af dem igennem, og så kan det være at du kan hjælpe mig til at forstå dem.

God smag/dårlig smag?
På den ene side vil EBM næsten altid læne sig op af den dårlige smag. De klumpedumpede rytmer, synths uden nuancer, genretypiske bassgange og råbevokaler uden interesante stemmer. Det er ikke nødvendigvis dårlige ting i sig selv, men næppe noget man vil rubricere som ¤godsmag. På den anden side, så er det Front 242 der fucking opfandt det meste af det. Og innovatører er vel på en måde hævet over den slags småligheder som god eller dårlig smag? Man kan vel ikke bebrejde dem, de mange fantasiløse kloner? De er så også de beste til at bryde de genrestereotyper, og synger gerne på andre måder, har sære abstrakte beats, besynderlige bassgange og virkelig solid synthkontrol.

Monotone/for varierede?
De enkelte tracks er ofte båret af en enkelt stærk idé uden den store variation, men ser man hen over et album eller hele karrieren, så er det vilde udsving. De kan overraskende meget, i forhold til hvor få numre der ofte bliver fremhævet. De har en spændvidde både stemningsmæssigt og sonisk der rækker langt ud over alle deres konkurrenter. At de så også bruger den ekstra indsats for at gøre lyde og tekster en tak mere spændende, gør at selv mine ret utålmodige ører finder spændende detaljer at fordybe sig i. Og Damn! Hvor er der power i de gamle synths de bruger! Punch, karakter og subtile detaljer der alt for sjældent får den velfortjente anerkendelse.

Fascister?
Nej. De er ikke fascister, så bare stop. Vi må være kommet forbi det punkt hvor man skal retfærdiggøre brugen af militant ikonografi, look eller ord. Joy Division, case closed.

Bøsser?
Næh, det er de heller ikke. Og selvom deres seksualitet er deres egen sag, så er det lidt interessant at de bliver “beskyldt” lige meget for at være nynazister og gay. Og de modsætninger arbejder de meget bevidst med. De er macho på en måde der appellerer lige meget til hetero og homo, omend på den lidt gumpetunge måde. Med en lyd der vitterligt er udpræget gay, et look der er temmelig fascistisk og tekster der er så abstrakte at man kan putte hvad som helst i dem? Det kan ikke være et tilfælde! Selvfølgelig spiller de på begge dele, og ikke mindst modsætningen. Og de gør det så elegant at man kan vælge at ignorere præcis den del af det man er uenig i. Så ja, de har fans i alle tre lejre, fascister, homoer og postindustrielle ironikere. For der ER en humor i dem. Hvilket fører til den næste:

Selvhøjtidelige/latterlige
Om du synes de er latterlige må du selv om, men de er ikke selvhøjtidelige. De spiller på den store patos, ingen tvivl om det, men med en selvironi og selvinsigt, der ligger langt fra narcisisten. Hvis du er i tvivl, så se nogle af deres videoer, ikke mindst Headhunter (“oui oui, “Egghunter” monsiuer? Une momente). Personligt er jeg all for at ligne sin lyd. Og når de stadig kører hårdt på med læder, barberede sider/isser, store solbriller og rent cyber som dengang Gibson var ung, så ved jeg præcis hvad de tænker. Og jeg elsker det.

Cool/bøvede
Lidt i forlængelse af ovenstående. De ved det sq da godt! Og hvis du tænker anderledes, så har jeg 4 ord til dig: https://www.youtube.com/watch?v=osQMG9f0HC0 . Man kan ikke være så fkollet, og samtidigt bære de solbriller uden en vis selvironi. Og det er cool. Jeg har tjekket efter og den er god nok, det er cool. At kunne lave Quite Unusual, Headhunter og Welcome To Paradise så tæt på hinanden, så er det dit valg hvis du vil insistere på at de ikke ved hvad de foretager sig.

Dumme/intelligente?
Jeg vil påstå at de er kvikkere end de lader som om. Det er så ikke alle de mange kopier, der har fanget eller kan implementere de ekstra lag, men Front 242 har mindst 2 ekstra gear at arbejde med. Jeg vil tro, at hvis de havde været så dumme og uopfindsomme som nogen prøver at skyde dem i skoene, så havde de lavet en Tyranny For You part 2, i stedet for 05:22:09:12 Off i 1993. Det havde været nemme penge og oplagt tourmateriale, i stedet for at udfordre sine lyttere så meget som de valgte at gøre.

Gammeldags/visionært
Den er dæl’me tricky. For de fleste der kender genren, står de gamle plader enten som bedagede eller som urørlige klassikere. Ingen af de to ting er særlig interesante i min bog. Hos mig formår de noget helt særligt, nemlig at lyde friske hver gang. Det er så heller ikke så ofte jeg hører dem, men hver gang slår det mig at hele genren kopierer dem, men ingen når dem ikke til de øverste to huller i Doc Martens’ne. De gør så mange andre ting, som alled de andre ikke tør, af frygt for at falde uden for genren. Og der virker Front ligeglade, på en måde der står i skærende kontrast til den skarpt skårne maskinelle effektivitet i ca halvdelen af numrene.

Langt de fleste elementer hos Front 242 irriterer eller keder mig. Men ikke hos dem. De er i stand til at få selv de mest gag inducing elementer til at virke clever og bangin’, og jeg FORSTÅR IKKE HVORDAN. Selvfølgelig kan man spille hits’ne og vide at det rykker, men var der kun dem, så gad jeg da ikke skrive om dem eller gå til koncert med dem. Hvordan kan de vride så mange modstridende elementer ned i en pakke der er så 100% Front 242 at man ALTID ved at det er dem?
På torsdag spiller de i Amager Bio, og jeg skal helt sikkert være cool og fjollet fanboy parat til læder, støvletramp, gaynes maximus, iskolde maskiner og to frontfigurer der ved præcis hvor SM-kælderen skal bygges.

Brugeravatar
Amos
Geografisk sted: Samos

Re: Front 242, 3/10 Amager Bio

#2 Indlæg af Amos » 28 sep 2019 19:56

Kender kun et par tracks, men får sgu (næsten) lyst til at opleve dem live!
#forstårogstøtter

Brugeravatar
Hansen

Re: Front 242, 3/10 Amager Bio

#3 Indlæg af Hansen » 30 sep 2019 11:31

Hvordan i alverden kan man være i tvivl?

Besvar