Død: The beginner's guide

Næsten alt
besked
Forfatter
Brugeravatar
yossarian
Spotify: 113344089
Geografisk sted: fuckin' dobbelt-A
Kontakt:

Død: The beginner's guide

#1 Indlæg af yossarian » 30 sep 2019 23:28

Langley skrev:
23 feb 2018 12:55
PeterEllermann skrev:
23 feb 2018 11:05
yossarian skrev:
23 feb 2018 10:58
TN: Har vi en tråd om, hvordan man forholder sig til familiemedlemmer, som bliver gamle og svagelige/dør? Jeg forestiller mig at der er en masse ting, man skal være opmærksom på, som det er ærgerligt at være nødt til at lære selv?
Den skal vi have.
god ide. Det er det næste store issue der kommer op. En onkel er allerede sendt på alko-demens plejehjem.
Det skal være nu, så. Parkinson-forældre-enheden kører planmæssigt ned ad sit forløb, men imens er den anden forælder (de er skilt) blevet opereret for en godartet knude i hjernen og helt bevidstløs, med mulig udsigt til plejehjem. Så derfor, pretty please, tips og tricks til at håndtere det uundgåelige: Hvad skal man være opmærksom på i perioden op til og lige efter?
foxtrot skrev:En internetperson, der ikke kan se hvornår man er sarkastisk, er jo bare et fjols man endnu ikke har mødt.

Brugeravatar
Hansen

Re: Død: The beginner's guide

#2 Indlæg af Hansen » 30 sep 2019 23:40

:sad:
Den mest åbentlyse: Få sagt det vigtigste! Specielt det positive.
Jeg har heldigvis haft et par år til at vænne mig til tanken, men det føles rart at have rent bord imellem mig og min far.

Brugeravatar
not_batman
Geografisk sted: for enden af markvejen...

#3 Indlæg af not_batman » 01 okt 2019 07:43

det er jo et ømtåleligt og dybt personligt emne, hvordan man skal forholde sig. som hansen siger, så er det med at få alt det usagte ud i det åbne - det kan i sig selv være svært. min bedste barndomsven døde (endelig) af kræft som 25årig efter at have overlevet 4 eller 5 hardcore forløb, hvor han fik sat et underben af, fjernet en lunge og sådan nogle ting. rimelig nasty, men han begyndte som 11-12årig med det, så der var rimelig god tid til ar vænne sig til det. det der var det essentielle i vores omgangskreds var, noget så banalt, som at alt sygdommen og elendigheden ikke skulle have mulighed for at påvirke relationen. ingen berøringsangst, spørg hvis du et nysgerrig - og gør ellers som du altid har gjort. det er de færreste terminale og handicappede, der vil have taget specielle hensyn.

og humor. brug det. som eksempel da min ven fik savet benet af, han skulle ligge ret lang tid på skejby, så vi havde pakket alt muligt til ham - der var lige pludselig ekstra plads i enden af sengen. mega praktisk! morbidt? dunno, men det løsner.
om ikke andet, så har du en middelmådig musiksmag og en halvstor samling af david tibet-effekter..

Brugeravatar
gigantic
Geografisk sted: Up in Bryant-Denny / with a couple of fine women / in my Crimson Tide linen

#4 Indlæg af gigantic » 01 okt 2019 09:01

Det er jo ikke rigtig noget, du kan forberede dig på. Du kan forsøge at tage dine forholdsregler, men det kan du jo godt selv regne ud, yossi. Få talt det svære i gennem, få stillet de spørgsmål, du aldrig har kendt svaret på, og som du måske heller ikke er helt klar til at høre svaret på, men som du sikkert senere vil være glad for at vide.
Ellers så er døden jo fandeme bare svær, og sorg er en proces. Man kan ikke tage forskud på den. Man skal i gennem det, og det kan tage lang tid, og det kan tage lidt kortere tid.
Nu har du jo selv børn, og det kan hjælpe at tænke på, at man som forælder ser ens eget liv som sekundært til ens børns. Sådan vil dine forældre også have det. Så tingene går egentlig som de skal, og det er dine forældre glade for. Det har da i hvert fald kunnet hjælpe mig til lige at klare mig gennem nogle af de allermørkeste følelser.
eini skrev:
26 jun 2019 10:34
God lol og klar tænkning er forudsætningen for et godt liv.

Brugeravatar
Josti
Geografisk sted: På tønden
Kontakt:

#5 Indlæg af Josti » 01 okt 2019 10:24

Jeg er meget enig med gigantic. Insister på ærlighed og åbne kort, så du får svar på også de ubehagelige spørgsmål. Noget af det sværeste, jeg har prøvet, var at finde ud af, at nogle ting ikke helt hang sammen, som de ellers var blevet fortalt. Det fandt jeg først ud af, da min far var død, og det er bare svært at deale med.
"Hvorfor sidder vi to og taler om sex?"
"Fordi, vi godt kan lide at lege med ilden."

Brugeravatar
gigantic
Geografisk sted: Up in Bryant-Denny / with a couple of fine women / in my Crimson Tide linen

#6 Indlæg af gigantic » 01 okt 2019 10:37

Ja, hvad josti siger. her fra den anden side af, hvor yossi står, er det virkelig frustrerende, at der er en masse, jeg aldrig kommer til at rigtig forstå om min egen baggrund. Hvis du kan undgå det, så vil jeg anbefale det.
eini skrev:
26 jun 2019 10:34
God lol og klar tænkning er forudsætningen for et godt liv.

Brugeravatar
Fisker Thomas
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

#7 Indlæg af Fisker Thomas » 01 okt 2019 14:32

Sig de positive ting. Måske ikke alt for tidligt, så stemningen ikke bliver pinlig.

Alle gåderne i familien synes jeg, man skal være varsom med eller i hvert fald være okay med, at den døende forælder ikke har lyst til at svare på.

Få bragt orden i papirer i god tid. Vær sammen. Undgå skyldfølelse så vidt muligt, også når du opfører dig urimeligt over for dine forældre. Undgå dog helst at opføre dig urimeligt. Besøg dem, tal med dem, vær sammen.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
Sille...sille...

#8 Indlæg af Sille...sille... » 04 okt 2019 15:22

Det er også godt at få talt om og få skrevet ned, hvordan begravelsen skal foregå, når den dag kommer. Mine forældre har gjort det, selv om de er friske og raske, og nu ligger der et papir i en skuffe et sted.

Det er rigtigt godt at skrive det ned, fordi begravelsesmyndigheden, som træffer den endelige afgørelse om, hvordan begravelsen skal foregå (ud fra samtale med de pårørende), er forpligtet på at følge afdødes ønsker. Der er flere spørgsmål, hvor der jævnt hen opstår uenighed mellem afdøde og de efterladte: Kirke/kapel, gejstlig medvirken eller ej, salme- eller musikvalg, jordfæstelse eller kremering, eget gravsted eller anonym fællesgrav etc.

Allermest vigtigt er det at skrive det ned, hvis den døende ønsker at få sin aske spredt over åben hav (eneste officielle mulighed for askespredning). Hvis der ikke foreligger et skriftligt ønske, kan det i princippet ikke finde sted. Dog løser man det flere steder med en tro-og-love-erklæring fra de efterladte. Men altså: Skriv det ned. Og revidér det løbende, hvis livet bliver længere end forventet.

-

Andet formalia: Få ordnet testamenteforhold, hvis der er en blandet børneflok. Sorg kan få folk til at blive helt mærkelige, og arve-/skifteproblematikker er meget vanskelige at håndtere midt i sorgen, der kan gå helt Kain og Abel i den.
whose fool are you?

Brugeravatar
Jimmi Jazz
Geografisk sted: Nbro

#9 Indlæg af Jimmi Jazz » 04 okt 2019 15:45

Min mor døde for to år siden.
Jeg er selvfølgelig en personlig tabserfaring rigere, men føler på ingen måde at det har gjort mig klogere, mere moden eller whatever.
Mit liv er blot blevet en elsket person fattigere, det er dét, og jeg har ingen erfaringer eller indsigter at dele ud af.

Men ja, jo mere af det lavpraktiske man kan have klaret på forhånd jo bedre, selvfølgelig.
kenk skrev:Jaja, den er god med jer og Bathory.

Brugeravatar
Antimatter
Geografisk sted: Yon lake of fire.

#10 Indlæg af Antimatter » 04 okt 2019 16:16

Det er sikkert gavnligt for nogen at anskue døden som en modningsproces, så den ikke forekommer meningsløs. Ville ønske jeg havde det sådan. Hvad er jeres yndlingsbøger om døden? Elsker King Lear, Urn Burial og nogle af de senere Wallace Stevens digte.

Take from the dresser of deal,
Lacking the three glass knobs, that sheet
On which she embroidered fantails once
And spread it so as to cover her face.
If her horny feet protrude, they come
To show how cold she is, and dumb.
Let the lamp affix its beam.
The only emperor is the emperor of ice-cream.
Senest rettet af Antimatter 04 okt 2019 16:19, rettet i alt 1 gang.
Glaucoma, iritis, cataract, crystallised cataract, a nebula in the pupil, conjunctivitis, torn retina, blood accumulation and abscesses

Besvar