Svampetråden

Næsten alt
besked
Forfatter
Brugeravatar
eini

Svampetråden

#1 Indlæg af eini » 16 nov 2019 16:00

Jeg kan umuligt være den eneste svampesamler på svingninger.dk, så nu skal vi have en svampetråd.

Svampe er den niceste livsform på jorden. Hverken dyr eller plante. Overalt. Forbinder træer og nedbryder ådsler. Naturens internet. Har alle mulige vilde hemmelige skills. Og de flotteste navne. Og så er de smukke, frugtlegemerne, og mycelierne er den perfekte jordiske inkarnation af kosmos. Nogen mener at svampe er jordklodens egentlig herskere og kultivatorer, og at alle andre livsformer eksisterer for at tjene dem.

Højsæsonen er ved at være slut, men jeg fandt lige et kilo tragt-kantareller i Rude Skov i dag og en god portion judasører i Bistrup hegn i sidste uge. Judasører (og østershatte) kan man finde vinteren over.

2019 har været det vildeste svampeår jeg har oplevet. Efter i årevis at have ligget stabilt på et begynder-samler-niveau, hvor jeg har holdt mig til kantareller og rørhatte, er jeg i år begyndt at kunne skelne mange flere arter fra hinanden. Det har gjort det hele markant sjovere. Men det kommer til at tage et helt liv at blive rigtig god.

Når jeg får plads til det, skal jeg også forsøge mig med en svampefarm, både indendørs og udendørs. Østershatte, pindsvinepigsvamp, shiitake.

Her er en flot svampegif

Er der andre svampeentusiaster på linjen? Hvad har I fundet i år?
All in.

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

Re: Svampetråden

#2 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 16 nov 2019 16:30

Hvorfor samler man svampe?
jegharfangetmigenmyg skrev:
29 maj 2019 11:28
Touché.

Brugeravatar
Antimatter
Geografisk sted: Yon lake of fire.

#3 Indlæg af Antimatter » 16 nov 2019 16:40

Svampe er naturens internet og smager sindssygt. Hvad vil du mere?
Glaucoma, iritis, cataract, crystallised cataract, a nebula in the pupil, conjunctivitis, torn retina, blood accumulation and abscesses

Brugeravatar
kenk
Geografisk sted: Århus

#4 Indlæg af kenk » 16 nov 2019 16:45

Jeg ved ikke særlig meget om svampe, men det er mit indtryk, at det er nogenlunde overkommeligt at lære at farme svampe.

Nu er du jo flyttet fra København, men jeg går ud fra, at du stadig er på besøg med jævne mellemrum. I Sydhavnen ligger der en lille og meget hip købmand som hedder Bygaard. De dyrker egne svampe (og spirer) nede i deres kælderrum. Du kan følge dem på Instagram, hvor de med jævne mellemrum ligger fine billeder op.

De virker i øvrigt som nogle meget søde folk, så hvis du spørger pænt, kan du sikkert sagtens få lov at se deres kælder.
:crown:

Brugeravatar
andreassyr
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

#5 Indlæg af andreassyr » 16 nov 2019 16:57

Det er første år jeg rigtig har været ude, men det har så også været enormt konge. Kantareller og karljohanner og så småt tilløb til at udvide med mælkehatte, pigsvampe og andre rørhatte. Er ærgerlig over ikke at have været ude efter trompeter og tragtkantareller. Det må blive næste år. Det er fandme en skam at der ikke for alvor er gode spisesvampe i vestskoven (fordi den er for nyanlagt) når nu jeg bor lige ved siden af.
Spot On

Brugeravatar
Morten
Geografisk sted: Hovedstadsområdet

#6 Indlæg af Morten » 16 nov 2019 17:15

Billede

Billede

Billede
Simplify

Brugeravatar
andreassyr
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

#7 Indlæg af andreassyr » 16 nov 2019 17:19

secondtoughestintheinfant skrev:
16 nov 2019 16:30
Hvorfor samler man svampe?
Nu har jeg læst den her sætning 20 gange for at prøve at forstå spørgsmålet, men det er ikke lykkes mig endnu.
Spot On

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#8 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 16 nov 2019 17:23

Jeg forstår ikke, hvorfor det er svært at forstå. Hvad er årsagen til, at man samler svampe? Er det udelukkende for at spise dem, eller er der andre årsager? Jeg spørger af ren og skær uvidenhed, jeg tror aldrig, jeg har set en svamp i levende live.

"Judasører" er satme godt nok et navn med gods i. Kunne snildt være med i en "Svampenavn eller antisemitisk skældsord?"-quiz.
jegharfangetmigenmyg skrev:
29 maj 2019 11:28
Touché.

Brugeravatar
Jallan
Geografisk sted: Fanget i en barometerlomme

#9 Indlæg af Jallan » 16 nov 2019 17:42

:crazy:
Med intens hilsen

Jallan

Brugeravatar
Sille...sille...

#10 Indlæg af Sille...sille... » 16 nov 2019 17:48

Jeg har lige fundet judasører nede i baghaven. De minder virkeligt om ører. Håber at kunne samle dernede i krattet vinteren over.

Og vi har også samlet meget i år, mest på Hammerknuden. Den treårige er ferm til at finde kantareller. God fridagsbeskæftigelse.

Second: Det er en blanding af tilføjelse af smag til maden, rekreation - og så er det både gratis og bæredygtigt. En hel masse win, ikke rigtigt nogen minusser.
whose fool are you?

Besvar