Verdens bedste plade lige nu

NP, lister, sortering, generel musiksnak osv.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
haile lassie
Spotify: 113262106

Verdens bedste plade lige nu

#1 Indlæg af haile lassie » 23 mar 2020 12:56

Dette er tråden, hvor du kan poste pladen, der bare #gørdetfordig lige nu, pladen der skal tvinges af ploven med donkraft, pladen der minder dig om at der er mere til livet end bare pandemi og lockdown.

Jeg lægger ud med Surf's Up af Beach Boys.

Billede

Det har taget mig alt for lang tid at gå skridtet videre fra Pet Sounds, fordi jeg fejlagtigt ikke troede, at der var mere at komme efter, men så støder jeg på det her mesterværk midt i en flytning, og den har ramt mig som intet andet længe.

Det er slet ikke så helstøbt en plade som Pet Sounds, for den har slet ikke samme gennemgående storslåede Beach Boys-varme i lyden; der er også et par ekstremt fjollede numre på ('Student Demonstration Time' og 'Take a Load Off Your Feet'), og i det hele taget er prodduktionen meget mere starthalvfjerdser, men jeg synes, at den er ufattelig stærk både i tekst og lyd, når sangene handler om hvad der skal ske med jorden, menneskeheden og mig selv.

Konteksten er, at jeg har brugt pandemien på at flytte; dagene er gået med at lægge alt muligt gammelt glemt lort i kasser og smide andet ud. Det ene mislykkede digt efter det andet dukker op i papirbunkerne sammen med pissegrimme billeder fra en glemt gymfest. Inkassoopkrævninger, fuglefrø, et brev fra min far om at det hele nok skal gå, battlefield 2-cdrom, lønsedler, en udprintet liste af jess francos yndlingsplader. Tænk at jeg kan sidde og føle skam over at smide det ud, men det er vel fordi at jeg føler at jeg fratager det en betydning. Så var det hele alligevel ikke så vigtigt og videre i teksten med mig.

Surf's Up' er mest af alt et værk om skæbne. Det er faktisk lidt af en dommedagsplade - se bare coveret: Det slutter hér! Pladens afsluttende tre-i-træk med 'A Day in the Life of a Tree', 'Til I Die' og titelnummeret gør det helt klart, og jeg er rørt helt, helt ind i maven hver gang. Jeg tror, jeg har lyttet til 'Til I Die' fem-seks gange om dagen de sidste par uger. Ingen tekst rammer lige den form for livsfølelse så stærkt, hvor banal den så end er. At du hele tiden bliver ført videre i tilværelsen og altid er den samme, og så dør du; måske pandemien tager dig, måske du selv står bag, #whocares, du er en korkprop. Der er ikke noget i det ingen allerede ved eller ikke kan mærke. Men i #dissecoronatider står det banale bare pissestærkt, og når jeg så selv har gået og hørt Surf's Up, mens jeg har rodet rundt i mit gamle liv med ansigtsmaske på og håndsprit i lommen, så har den store og lille historie mødt hinanden i et gyldent øjeblik.
I'm a cork on the ocean
Floating over the raging sea
How deep is the ocean?
How deep is the ocean?
I lost my way
Hey hey hey

I'm a rock in a landslide
Rolling over the mountainside
How deep is the valley?
How deep is the valley?
It kills my soul
Hey hey hey

I'm a leaf on a windy day
Pretty soon I'll be blown away
How long will the wind blow?
How long will the wind blow?
Ohhhh

Until I die
Until I die
These things I'll be until I die
MASTER OF THREADS

Brugeravatar
andreassyr
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Re: Verdens bedste plade lige nu

#2 Indlæg af andreassyr » 23 mar 2020 13:11

Jeg har hørt denne plade for første gang for ikke mere end et par uger siden. Til gengæld har jeg så hørt den et par gange om dagen siden. Det bestyrker argumentet om at folk der ikke længere opdager ny musik efter de har nået en vis alder, simpelthen bare er for intellektuelt dovne til at gøre den mindste indsats. Jeg mener, dette er jo en kæmpe kanonplade som jeg bare først er nået til nu. Der er få ting der er vildere end at høre de der få, uovervurdérlige blueprint-plader og lige pludselig vide hvor alt det der kom efter fik det fra. Helt oprigtigt så forestiller jeg mig at det minder om en religiøs åbenbaring. "Aha! Det er altså sådan universet hænger sammen!"

Billede
The Congos: Heart Of The Congos
Spot On

Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: York University, Toronto

#3 Indlæg af Pete Rock » 23 mar 2020 13:54

Jeg har som bekendt også først lige opdaget The Congos for nyligt (da vi lavede 70'er-listen), og det er ganske rigtigt et kæmpe mesterværk. Selv min kone der ellers ikke kan lide reggae (ja, jeg er i snak med et par advokater) elsker den.

Meget rørende indlæg fra Lassie om Surf's Up. Jeg prøver lige at få den hørt.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
PeterEllermann
Spotify: 114022072
Geografisk sted: Working class hero.

#4 Indlæg af PeterEllermann » 23 mar 2020 14:48

Jeg har sagt det før, og jeg siger det igen.

Den nye Jesca Hoop er verdens sygeste #grower.
Det er en populærkompositorisk overlegen leg med udtrykket, at alle sange indeholder et vidt forskelligt element og udtryk, og så samtidig rocker det på den der moderne akustisk singer song writer måde hvor vi bare lige spiller lidt på alle instrumenterne. Det rykker som en tangplante!

og så lige en syrerocker med psykedelisk Le Guin agtig lyrik til at navngive pladen!

Hun er min generations Kate Bush.
Frugtprovokatøren.

Brugeravatar
PeterEllermann
Spotify: 114022072
Geografisk sted: Working class hero.

#5 Indlæg af PeterEllermann » 23 mar 2020 15:06

PS Fantastisk sang Til I Die, og rørende oplæg fra Master of Threads.
Frugtprovokatøren.

Brugeravatar
Kong Louie

#6 Indlæg af Kong Louie » 23 mar 2020 15:17

hn, Ellermann. Rar lyd
Now I'm the king of the swingers

Brugeravatar
Kong Louie

#7 Indlæg af Kong Louie » 26 mar 2020 15:44

Kom nu med nogle flere plader. Jeg kan ikke give jer noget, I ikke har hørt eller afskrevet tyve gange. Hvor er krinkelkrogene?
Now I'm the king of the swingers

Besvar