Festivalstemning / doku

besked
Forfatter
Brugeravatar
Jensth
Geografisk sted: 2400

Festivalstemning / doku

#1 Indlæg af Jensth » 28 apr 2020 04:36

Vi kan alle godt trænge til lidt festival-positivitet. Inspireret af Jonas's psykedeliske oplevelser-tråd (som second hurtigt og effektivt fik smadret), så kom jeg til at tænke på nogle festival-videoer som jeg haft megen glæde af denne vinter. De falder meget godt i hak med Jonas' tanker om at søge det skønne i kunsten. Så kan man mene hvad man vil om musikken, men festivalens hensigt har et klart fokus på at skabe velvære, nydelse og harmoni. Et lille paradis på jorden...

Jeg stødte første gang på OZORA-festivallen da medlemmer på psychedelia tilbage i 2009-10 stykker begyndte at rave om denne magiske psykedeliske tribal-gathering i Ungarn, som en skabt på en bondemands store jordbesiddelser. Jeg skulle selvfølgelig ikke derned, for dertil var min musiksmag da alt for god. Kunne lige gå med til lidt goa og progressive, men ligefrem en hel festival med det. Ej sgu! Sikke en idiot jeg var, set i bakspejlet, for de 1-timers videoer som er filmet og udgivet fra alle årene er godt nok noget af det SMUKKESTE jeg længe har set. Forestil dig en mere kurateret, organiseret og hyggelig Burning-man, i den smukkeste landlige natur, og det absolut vildeste scenedesign på nogen festival, EVER! Du vil også se at selvom mange er på stoffer, så er stemningen gennemført wholesome, med familier med små børn osv... Enjoy! :)

Psst: selvom i måske kan være fristende til at skippe i videoerne, når der kommer en sekvens med noget særlig sløj trance, så prøv at lade være. De er visuelle mesterværker. Og det bedste er alle de smukke, smilende, dansende mennesker. Menneskeheden fra sin bedste side, efter min mening.

2018 var nok det år festivallens design-team toppede og overgik selv den vildeste fantasi, og det er ikke bare scenerne, men hele festivalområdet der er eet stort organisk kunstværk. I indledningen får man også den tragiske melding om at områdets ejer, bondemand Daniel er død samme år. Jeg elsker Ajja, han spiller nemlig fed progressiv psych <3 Raja Ram og Chicago er også svære at hade... :adore:

Videoerne fra de tidligere år er også smukke, og har en primitiv charme. Det er nok i virkeligheden dem jeg holder mest af:

Den fylde, der udfylder svingningernes varighed, er væk.

Brugeravatar
eini

Re: Festivalstemning / doku

#2 Indlæg af eini » 28 apr 2020 07:48

Jeg elsker festivaler og jeg elsker orgiefolket, men kombinationen af de to er jeg indtil videre styret langt udenom. Burning Møn og hvad det ellers hedder. For mig forsvinder det frisættende ved en festival når frisættelsen bliver målet. Tilstanden af forbundethed opstår helt af sig selv når en masse mennesker er rettet mod noget uden for dem selv som er smukt, men når tilstanden bliver målet, får man sådan nogle typer i dreadlocks og batik som imiterer den tilstand de jagter. Desuden tror jeg simpelthen ikke på at man er særligt vågen, sansende og til stede når man kan holde ud at høre grim metervare-psytrance i otte dage. Det kan være en trance, og trancer kan være fede nok, men det er ikke essensen, faktisk så langt fra.
Det vidunderlige ved en god musikfestival er at man ikke behøver at tolere alt muligt lort, tværtimod er det sådan at man for en gangs skyld kan holde ud at forholde sig åben, fordi det man åbner sig for, er ægte, smukt og man ved at alle andre er der fordi de også er interesserede i det der er ægte, smukt. Et safe space for de sanser man normalt må gå rundt og holde lukkede for ikke at få dem afsvedet.
Remember, the algorithm only learns from you. Do not thank the algorithm. You are here because you are you.

Brugeravatar
eini

#3 Indlæg af eini » 28 apr 2020 08:08

Hvad er egentlig sagen med den beanie? Hvorfor er den blevet den ulidelige bro-gøglers erstatning for dreadlocks efter dreadlocks blev haram? Er der simpelthen et eller andet primalt behov for at have noget slasket dinglende fra baghovedet som skal stilles?
Remember, the algorithm only learns from you. Do not thank the algorithm. You are here because you are you.

Brugeravatar
Jonas

#4 Indlæg af Jonas » 28 apr 2020 11:01

Metervare-psytrance er et virkelig morsomt ord. I modsætning til boutique, artisanal psytrance? Nogle af mine bongvenner i Norge snakkede også altid om Ozora, men jeg har faktisk aldrig kigget på det før. Jeg tænkte, det var sådan et smadret trampergilde, som jeg nok ikke havde hverken tålmodighed eller sensorisk båndbredde til. Men nu ærger jeg mig lidt over, at jeg ikke hørte bedre efter, for det er en fantastisk location. Området ved Balatonsøen er et af de mest magiske steder i Europa. Vin, oliven, løvskov. Sejlbåde på søen. Ikke knastørt. Akkurat byzantinsk.

Jeg bilder mig stadig ind, at jeg ville kunne værdsætte Burning Man-spektaklet uden at blive alt for fremmedgjort. Er der mon nogen fra nærværende farum, der har været afsted?
HIL BOOMERPOX

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#5 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 28 apr 2020 11:34

Ozora > kunst
jegharfangetmigenmyg skrev:
29 maj 2019 11:28
Touché.

Brugeravatar
foxtrot
Geografisk sted: Grosse Pointe

#6 Indlæg af foxtrot » 28 apr 2020 11:38

You know, Mike Yanagita. Remember me?

Brugeravatar
Jensth

#7 Indlæg af Jensth » 28 apr 2020 15:00

eini skrev:
28 apr 2020 07:48
Burning Møn
Lol, ved ikke om det var intentionelt, men den festival skal bare laves ASAP! Jeg har aldrig rigtig haft den voldsomme aversion mod gøglere og dreads, og jeg kan fundamentalt set godt lide at deltagerne i højere grad bidrager, om det så er med deres kropsudsmykning, gøgl eller andet.
eini skrev: Desuden tror jeg simpelthen ikke på at man er særligt vågen, sansende og til stede når man kan holde ud at høre grim metervare-psytrance i otte dage. Det kan være en trance, og trancer kan være fede nok, men det er ikke essensen, faktisk så langt fra.
Det vidunderlige ved en god musikfestival er at man ikke behøver at tolere alt muligt lort, tværtimod er det sådan at man for en gangs skyld kan holde ud at forholde sig åben, fordi det man åbner sig for, er ægte, smukt og man ved at alle andre er der fordi de også er interesserede i det der er ægte, smukt. Et safe space for de sanser man normalt må gå rundt og holde lukkede for ikke at få dem afsvedet.
Ja, metervaren er helt klart et problem. Jeg er heller ikke sikker på jeg selv ville kunne holde det ud i mere end 1-2 dage. Det var også derfor jeg fremhævede Ajja, som jeg synes laver noget fedt (2018: 1:02:30). Men her kommer så min anke; er andre festivaller med kontemporær musik"kunst" så meget bedre? Jeg kunne ikke tænke mig at tage på Roskilde i dag, fordi festivalen er blevet et sted hvor unge mennesker kommer og dyrker roskilde-myten, og sjovt nok vælter sig i lige så mange stoffer som psytrancerne (bare de forkerte). Jeg synes også de fleste festivaller er så visuelt utiltalende. Grimme scenetelte, grimme højtalere, samme kedelige rock-lyssætning, bunker af skrald og pis og lort. Jeg savner i den grad en æstetisk intention. Hvorfor er det kun en psytrance-festival på bøhlandet i Ungarn, der kan finde ud af skabe en smuk visuel ramme om festlighederne?

Jeg har da haft gode oplevelser på festivaler som click, phono og Foeg, men den urbane beton-æstetik er jeg dødtræt af. Synes også det er forsvindende få koncerter der egentlig leverer den smukke, ægte oplevelse man kan fortabe sig i, og hvad er der så tilbage? Hiphop-koncerter er næsten pr. definition hæslige.

2011-videoen fra Ozora burde give enhver raver et stik i hjertet. Gøglet psytrance-crowd >> Nørder der står stille og kigger selvbevidst/ængsteligt på hinanden.

Brugeravatar
Jensth

#8 Indlæg af Jensth » 28 apr 2020 15:07

secondtoughestintheinfant skrev:
28 apr 2020 11:34
Ozora > kunst
Nej.

OZORA >>> Kunstsnobberi som pik-målings-konkurrence.

Brugeravatar
Ungfugl
Geografisk sted: Sdr. Bjert

#9 Indlæg af Ungfugl » 28 apr 2020 15:11

Burning Møn findes skam. Kender dog ikke nogen, der har været der. En af mine venner taler til gengæld rigtig varmt om festivalen Borderland, der også er en form for burn. Ved ikke med den oprindelige Burning Man i USA.. tænker jeg ville blive træt af sandet, og den eneste jeg kender, der har været der, er min kusines ekstremt midtvejskrise-agtige mand, der har været der et par gange med sin nuværende russiske kone. Tror man skal have relativt mange dollar for at kunne tage på sådan en tur.

Brugeravatar
Ungfugl
Geografisk sted: Sdr. Bjert

#10 Indlæg af Ungfugl » 28 apr 2020 15:11

-
Senest rettet af Ungfugl 28 apr 2020 15:13, rettet i alt 1 gang.

Besvar